Annonse

Ungdomsskoleelever skal lære å oppdage falske nyheter

Norske ungdomsskoleelever skal nå læres opp i å være kritiske til det de leser på nett, og bli mer oppmerksom på falske nyheter og hva som er sant eller usant.

Annonse

Det er Medietilsynet, Faktisk.no og Utdanningsdirektoratet som samarbeider om et nytt læringsopplegg om kritisk medieforståelse for ungdomsskoleelever.

– Det kan være utfordrende å finne fram i den digitale informasjonsflommen. Vi ønsker å bidra til å styrke de unges kritiske medieforståelse, slik at de kan ta informerte og gode valg, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

En undersøkelse fra i fjor viste at seks av ti ungdommer mellom 15 og 18 år daglig eller ukentlig leser nyheter på nett som de ikke opplever som sanne. Det er særlig informasjon på sosiale medier som de tviler på sannhetsgehalten i.

Det nye læringsopplegget har fått navnet «Falske nyheter – kritisk medieforståelse», og er beregnet på ungdomsskoleelever. Det kan brukes i klasseundervisningen, eller som en del av konfirmantundervisningen.

– Sosiale medier og dagens mangfoldige nyhetsstrøm er utfordrende å navigere i. Også i Norge ser vi at noen av de mest delte sakene kommer fra løgnfabrikker som tjener penger på å spre oppdiktede historier. Derfor er vi stolte over å ha fått lov til å bidra til dette læringsopplegget, sier ansvarlig redaktør i Faktisk.no, Kristoffer Egeberg.

Etter at elevene har gjennomført undervisningen, er målet at de skal vite hva som kjennetegner informasjon og kilder man kan stole på og når det er lurt å være på vakt.

– Evnen til å kunne vurdere informasjon og kilder er viktig for elevene. Vi ønsker å bidra til at elevene lærer mer om falske nyheter og når det er lurt å være på vakt, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding.

(©NTB)

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!