Ungdomsskoleelever skal lære å oppdage falske nyheter

Norske ungdomsskoleelever skal nå læres opp i å være kritiske til det de leser på nett, og bli mer oppmerksom på falske nyheter og hva som er sant eller usant.

Det er Medietilsynet, Faktisk.no og Utdanningsdirektoratet som samarbeider om et nytt læringsopplegg om kritisk medieforståelse for ungdomsskoleelever.

– Det kan være utfordrende å finne fram i den digitale informasjonsflommen. Vi ønsker å bidra til å styrke de unges kritiske medieforståelse, slik at de kan ta informerte og gode valg, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

En undersøkelse fra i fjor viste at seks av ti ungdommer mellom 15 og 18 år daglig eller ukentlig leser nyheter på nett som de ikke opplever som sanne. Det er særlig informasjon på sosiale medier som de tviler på sannhetsgehalten i.

Det nye læringsopplegget har fått navnet «Falske nyheter – kritisk medieforståelse», og er beregnet på ungdomsskoleelever. Det kan brukes i klasseundervisningen, eller som en del av konfirmantundervisningen.

– Sosiale medier og dagens mangfoldige nyhetsstrøm er utfordrende å navigere i. Også i Norge ser vi at noen av de mest delte sakene kommer fra løgnfabrikker som tjener penger på å spre oppdiktede historier. Derfor er vi stolte over å ha fått lov til å bidra til dette læringsopplegget, sier ansvarlig redaktør i Faktisk.no, Kristoffer Egeberg.

Etter at elevene har gjennomført undervisningen, er målet at de skal vite hva som kjennetegner informasjon og kilder man kan stole på og når det er lurt å være på vakt.

– Evnen til å kunne vurdere informasjon og kilder er viktig for elevene. Vi ønsker å bidra til at elevene lærer mer om falske nyheter og når det er lurt å være på vakt, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS