Aarhus kommune skal sammen med et firma utvikle et redskap som skal måle elevenes personlighet på 19 områder. Ill.foto: Alexander Redmons, Free images

Kjøper verktøy for å måle elevenes personlighet

Danmarks nest største kommune, Aarhus, har inngått et samarbeid med et selskap som skal utvikle et verktøy som skal måle elevenes personlighet på 19 områder.

Publisert

Også landets største kommune, København, var med på prosjektet, men i går kveld ble det kjent at de har trukket seg fra prosjektet. Målet for prosjektet, som Aarhus nå er alene om, er å utvikle et redskap som skal måle elevenes ikke-kognitive evner.

– Vi vet at personlige egenskaper betyr mye for hvordan man klarer seg i livet. Hvis du er flink til å stå opp om morgenen, går gjennom dagen med godt humør og ikke gir opp når du møter motstand, går det deg bedre i utdanningssystemet og i arbeidsmarkedet, sier partner i NordicMetrics, Jakob Wandall, til Skole og Forældres blad Skolebørn tidligere i høst. Det er NordicMetrics som utvikler redskapet.

 

Disse 19 områdene skal måles

  • Indre motivasjon
  • Selvtillit, faglig
  • Selvkontroll
  • Utholdenhet
  • Nøyaktighet
  • Forpliktelse, atferd
  • Forpliktelse, faglig
  • Forpliktelse, følelsesmessig
  • Samarbeidsevne
  • Robusthet
  • Konsentrasjon
  • Ytre motivasjon
  • Hvor ivrig man er på å ta initiativ
  • Kritisk tenkning
  • Kreativitet
  • Trivsel, emosjonell
  • Selvtillit
  • Empati
  • Forventning til skolen

 

Danmarks Lærerforening er skeptisk til ideen. Jeanette Sjøberg, leder for undervisningsutvalget i Danmarks Lærerforening, kan ikke se hvordan grafer og tall kan brukes som et pedagogisk redskap. Hun frykter det vil legge ytterligere press på elever som allerede er tynget ned av tester i skolen.

Hun sier videre at lærere allerede har fokus på elevenes ikke-kognitive ferdigheter, og at lærerne allerede har et godt inntrykk av hvordan elevene har det.

Elin Poulsen i Aarhus Kommune møter kritikken fra lærerforeningen med å si at måleverktøyet verken kan eller skal stå alene.

– Det er relasjonen og dialogen mellom læreren og eleven som er bærende, sier hun.

 

Powered by Labrador CMS