– Regjeringa skyver de ufaglærte foran seg, sier Hedda Eia Vestad, leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet. Foto: Jonas Ohlgren Østvik/PS

Sanner vil utsette lærernormen

Regjeringa har sendt på høring tre ulike forslag om hvordan det kan gjøres unntak fra den nye normen for hvor mange elever det skal være per lærer.

Publisert

Leder i Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Hedda Eia Vestad, liker ingen av dem.

 

Stortinget har vedtatt at det skal innføres en regel om lærertetthet på skolenivå. Målet er at det høsten 2018 skal være 1 lærer per 16 elever i 1.–4. klasse og 1 lærer per 21 elever i 5.–10. klasse, og fra høsten 2019 er målet at det skal være 1 lærer per 15 elever i 1.–4. klasse og 1 lærer per 20 elever i 5.–10. klasse.

Regjeringa og kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) foreslår å gi den nye normen en overgangsperiode på enten to eller fire år, regna fra høsten 2018. I denne tida kan tallet på elever per lærer være høyere enn det normen krever.

Alternativt må dagens unntak fra kompetansekravene for lærere videreføres, slik at kommunene kan få tilsette ukvalifiserte for å oppfylle lærernormen.

– Hvilket av disse tre alternativa er verst, Hedda Eia Vestad?

– Vi kan ikke utsette den nye lærernormen, og slett ikke i fire år. Lærernormen er et svært viktig arbeidsvilkår for lærere.

– Betyr det at du går inn for alternativet med å tilsette ukvalifiserte hvis lærernormen innføres uten at det er nok kvalifiserte lærere?

– Nei. Regjeringa skyver de ufaglærte foran seg. For å få nok lærere må vi sikre at lærerstudentene går fra studiet og over i jobb. Vi må sikre at lærere som alt er i jobb, blir i jobben. Og vi må sikre at lærere som er gått ut av yrket, kommer tilbake. Det betyr at vi må gi lærere gode arbeidsbetingelser, og vi må gjøre det nå. Derfor er lærernormen så viktig.

Men regjeringa går den motsatte veien, fortsetter Vestad.

– Den innfører nye kompetansekrav med tilbakevirkende kraft, slik at erfarne lærere ikke lenger er kvalifiserte, og de innfører krav om fire i matte for å bli lærerstudent, slik at gode kandidater ikke kommer inn på utdanninga. Når de så ser hvor det bærer, begynner de å bekymre seg for de ufaglærte, sier hun.

 

Foreslår unntaksregel

Kunnskapsdepartementet sier i høringsbrevet at Stortinget har understreket at innfasingen av normen skal gjennomføres uten fare for økt lærermangel.

Det understrekes at målet med reformen er at alle elever skal møte kvalifiserte lærere. Men normen er kommet raskt på kommunene.

– Derfor har vi denne høringa om muligheten for å gjøre et tidsbegrensa unntak fra normen, dersom det ikke er kvalifiserte søkere, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner i brevet.

 

Powered by Labrador CMS