Trafikken fortsetter å øke på utdanningsnytt.no. Her er noen av de mest leste sakene i 2017.

Flere besøker utdanningsnytt.no, og her er sakene som ble mest lest i 2017

Trafikken på utdanningsnytt.no fortsatte å vokse kraftig i 2017. Vi økte trafikken fra 2016 til 2017 med 85 prosent. Her er et utdrag av det som ble mest lest.

Publisert

Den hyggelige økningen i trafikk på utdanningsnytt.no fortsetter. Fra 2016 til 2017 økte vi med 86 prosent og økningen til i fjor var på 85 prosent, viser ferske tall fra TNS Scores.

Utdanningsnytt.no er nettstedet for Utdanning, Bedre skole, Yrke, Første steg og Spesialpedagogikk. Alle bladene utgis av Utdanningsforbundet og er medlemmer av Fagpressen.

Utdanningsnytt.no redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Her er de 15 artiklene som leserne våre har funnet mest interessant.

 

– Ikke alle trenger venner

– Det er et veldig stort press i samfunnet når det gjelder å være sosial, det å ha venner. Å delta på sosiale ting er ofte et større krav enn det å ha jobb, tjene egne penger og ha egen leilighet, sier Gro Dahle.

https://www.utdanningsnytt.no/utdanning/reportasjer/2017/-ikke-alle-trenger-venner/

 

«Særlig sensitive barn bør behandles på en annen måte enn andre barn»

I de fleste barnehager er det ett eller flere barn som er særlig sensitive. De bør du behandle på en annen måte enn andre barn.

https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2016/januar/sarlige-sensitive-barn-bor-behandles-pa-en-annen-mate-enn-andre-barn/

 

Slik takler du barn du ikke liker

Annenhver barnehagelærer har et favorittbarn og 3 av 10 har mislikt et barn i jobbsammenheng, viser en ny undersøkelse. Barnehagelærer Peter Boysen har løsningen på hvordan du kan jobbe med favorittbarn og barn du ikke liker.

https://www.utdanningsnytt.no/forste-steg/artikler/2017/mars/slik-takler-du-barn-du-liker-og-ikke-liker/

 

Disse fire formene for tilbakemelding gir god læring for elevene

Elever som evaluerer hverandre, kan få styrket faglig innsikt og bevissthet om egen læring. Det viser en dansk undersøkelse om arbeid med faglig tilbakemelding i videregående skole.

https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/mai/fire-former-for-tilbakemelding-som-gir-god-laring-for-elevene/

 

Barnehage sparer penger på egen kjøkkenassistent

Hos Ikornnes FUS barnehage jobber assistent Bjørg Vik full tid på kjøkkenet. Det mener daglig leder de sparer tid og penger på.

https://www.utdanningsnytt.no/forste-steg/artikler/2017/februar/barnehage-sparer-penger-pa-egen-kjokkenassistent/

 

Slik oppdager du selektiv mutisme, og noen råd til hvordan du kan hjelpe

Barn og ungdom med selektiv mutisme vil snakke, men de klarer det ikke. De forstår ikke selv hvorfor ordene ikke kommer ut og de vet heller ikke hvordan de skal løse det når tausheten først har satt. I denne artikkelen får du noen viktige tegn du kan se etter for å oppdage selektiv mutisme, og noen konkrete råd til hvordan du kan hjelpe.

https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2017/oktober/slik-oppdager-du-selektiv-mutisme-og-noen-rad-til-hvordan-du-kan-hjelpe/

 

Slik lærer du barna å snu tankene

En helt spesiell metode lærer barna å fokusere på det som er bra. Det gir barna bedre helse.

https://www.utdanningsnytt.no/forste-steg/artikler/2017/mars/slik-larer-du-barna-a-snu-tankene/

 

«Elever som utfordrer oss ved å kaste stoler, slå, bruke stygt språk med mer, prøver å fortelle oss noe»

Relasjoner og klasseledelse er grunnmuren i alt vi driver med i skolen. Relasjonsarbeid krever at alle voksne reflekterer over sin egen praksis og er villige til å endre den.

https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2016/januar/relasjoner-og-klasseledelse-er-grunnmuren-i-alt-vi-driver-med-i-skolen/

 

Ungdommens regjering

Dersom skolevalget var stortingsvalg, ville regjeringa bestå av Ap, SV og Senterpartiet. Audun Lysbakken kunne blitt kunnskapsminister og Marit Breivik likestillingsminister.

https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/september/ungdommens-regjering/

 

Sinnalektor oversvømmes av «likerklikk» etter fredagsgufs

«Jeg er skikkelig lei,» skrev lektor Anne Grønlie på Facebook. Innlegget fikk hundrevis av heiarop fra kolleger Norge rundt. I ettertid fikk hun vite at de synes hun er modig.

https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/november/sinnalektor-oversvommes-av-likerklikk-etter-fredagsgufs/

 

Vær sammen med barna i følelsene

Barn som opplever voksne som setter ord på og er sammen med dem i følelsene lykkes bedre, blir mer empatiske og får bedre psykisk helse.

https://www.utdanningsnytt.no/forste-steg/debatt/2017/juli/var-sammen-med-barna-i-folelsene/

 

«Jeg gidder ikke leke med henne, hun er så slitsom»

Disse ordene sier fireåringen i barnehagen. Jeg blir provosert, og samtidig forstår jeg at dette ikke er jentas egne ord

https://www.utdanningsnytt.no/forste-steg/debatt/2017/april/jeg-gidder-ikke-leke-med-henne-hun-er-sa-slitsom/

 

Utdanningsbyråden ba om unnskyldning for direktørenes utskjelling

Tillitsbasert ledelse var tema for miniseminaret BI-professor Bård Kuvaas holdt for utdanningstoppene i Oslo kommune. Det endte med avbrytelser, verbale angrep og til slutt en skriftlig beklagelse fra byråden. – Jeg har aldri opplevd maken, sier initiativtakeren til møtet.

https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/september/utdanningsbyraden-ba-om-unnskyldning-for-direktorenes-utskjelling/

 

Banker gjennom avskilting av lærere, tross ny høring

Regjeringen, KrF og Venstre vedtar i februar at kompetansekravene til lærere får tilbakevirkende kraft. Det til tross for ny høring i Stortinget fredag.

https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/desember/banker-gjennom-avskilting-av-larere-tross-ny-horing/

 

– Aktivitetstimen er en overkjøring av lærerne

Helsepolitikerne på Stortinget spurte ikke Utdannings- og forskningskomiteen før de vedtok forslaget om aktivitetstimen i skolen. Høyre-politiker Mathilde Tybring-Gjedde mener man dermed detaljstyrer og instruerer lærerne.

https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/desember/-aktivitetstimen-er-en-overkjoring-av-larerne/

 

Budsjettpartiene er enige om ny lærernorm

I den ferske budsjettavtalen er de borgerlige partiene enige om å innføre en ny grense for hvor mange elever det kan være i klassene i barneskolen. Utdanningsforbundet kaller avtalen en «viktig dag for skolen og elevene».

https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/november/budsjettpartiene-enige-om-ny-larernorm/

 

 

Powered by Labrador CMS