– Det haster med et krafttak for å gjøre læreryrket mer attraktivt, mener Martin Henriksen, utdanningspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet. Arkivfoto: Marianne Ruud

Ap: Mangelen på lærerstudenter er ei varsla krise

Arbeiderpartiets Martin Henriksen er bekymret over at høyskolene ikke klarer å fylle opp lærerstudiene. Det er fortsatt 190 ledige studieplasser på grunnskolelærerutdanningene.

Publisert

– Dette er alarmerende høye tall, som gjør at kommunene vil slite med å finne nok kvalifiserte lærere, særlig i distriktene. Det haster med et krafttak for å gjøre læreryrket mer attraktivt, mener Martin Henriksen, utdanningspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet.

– Selv om søkningen har gått noe opp, er det fortsatt for mange ledige plasser og også stort frafall i lærerutdanningen. I tillegg velger mange utdannede lærere å heller ville jobbe andre plasser. Dette er en varsla krise, og jeg mener regjeringa har sovet på vakt, sier Henriksen til Utdanningsnytt.no.

Tall fra Samordna opptak viser at høyskolene har 190 tomme studieplasser på grunnskolelærerutdanningen. I Bodø er halvparten av studieplassene fortsatt ledige.  

– Vi mener norske lærere trenger mer tillit og bedre tid til å være lærer, og mener vi må ta et oppgjør med detaljstyringen og tidspresset mange lærere melder om, sier Henriksen.

 

Ap vil sikre kommunene råd til flere lærere

På Samordna opptak ligger det nå ledige studieplasser på 19 ulike lærerstudier. Det er yrkesfaglærerlinjer og grunnskolelærerlinjene som har problemer med å få fylt opp plassene. Det er linjene som utdanner lærere for 1. til 7. trinn som sliter mest med å fylle opp studieplassene. På Stord er 34 av 54 plasser tomme.

Arbeiderpartiet mener noe må gjøres for at flere skal søke lærerutdanning.

– Vi vil styrke kommuneøkonomien, slik at kommunene kan ansette flere lærere, og vi mener det trengs en offensiv for å skaffe nok kvalifiserte lærere å ansette. Vi vil også bedre lærerutdanningene med mer praksis og større andel pedagogikk, sier Henriksen.

 

Powered by Labrador CMS