Mona Fagerås (SV) stiller spørsmål om barnehagelærerutdanningen til statsråd Iselin Nybø i Stortinget. Foto: Marianne Ruud

Mona Fagerås (SV) tar opp barnehagelærerutdanningen i stortinget

Det er for stor variasjon i kvalitet og innhold i praksis og småbarnspedagogikk mangler. Om dette stiller jeg spørsmål til statsråd Iselin Nybø (V) i Stortinget, røpet Fagerås i går.

Mona Fagerås gjestet i går Pedagogstudentenes landsmøte på Sundvollen i Buskerud. Hun er medlem i Utdanningskomiteen på Stortinget for Sosialistisk Venstreparti.

– Jeg hadde nylig et møte med Pedagogstudentene om barnehagelærerutdanningen. Nå kan jeg komme med nyheten om at jeg bringer denne saken videre gjennom et skriftlig spørsmål til statsråd Iselin Nybø fra Venstre, sier Fagerås.

Nybø er minister for høyere utdanning og forskning. Hun skulle egentlig være til stede på Pedagogstudentenes landsmøte, men måtte melde avbud på grunn av andre oppgaver. I stedet sendte Nybø en videohilsen.

 

Fagerås mener kvaliteten varierer

– Kvaliteten på barnehagelærerutdanningene varierer for mye, sier Fagerås til Utdanning.

Det er bakgrunnen for at hun stiller følgende spørsmål til Nybø: «Er statsråden bekymret for de store variasjonene i kvalitet som følgegruppa har påpekt i sin evalueringsrapport, og hva gjør i så fall regjeringen for å følge opp følgegruppas anbefalinger?»

Fagerås er selv utdannet lærer fra Høgskolen i Tromsø. Hun har både vært lærer og rektor.

Følgegruppa for barnehagelærerutdanningen (BLU) har evaluert barnehagelærerutdanningen, og i sin sluttrapport som ble overlevert til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i oktober 2017, viser Mimi Bjerkestrand til at det er stor variasjon i kvalitet og innhold i praksis og at studentene etterlyser småbarnspedagogikk i utdanningen.

 

Viser til intervju med Bjerkestrand

Fagerås viser også til et intervju med Bjerkestrand i Utdanningsnytt. Der sier hun at det må flere ressurser til om man skal klare å gjennomføre den nye barnehagelærerutdanningen med høye ambisjoner til praksis og ny struktur. Utdanningen må blant annet ha penger nok til at faglærerne kan dra ut i barnehagene og møte studenter i praksis, fastslo Bjerkestrand.

Fagerås viser også til et leserinnlegg i Dagsavisen undertegnet av 11 rektorer for barnehagelærerutdanningene. De tar til orde for viktigheten av å styrke barnehagelærerutdanningen, og at dette krever økte ressurser.

– Følgegruppa kom med 10 anbefalinger til forbedringer. Støtter du alle?

– I SV støtter vi i alle fall punkt 1. Og vi som sitter i Utdanningskomiteen må drøfte følgegruppas anbefalinger, sier Fagerås til Utdanning.

 

Dette er følgegruppas 10 anbefalinger

1. Barnehagelærerutdanningen må heves til en høyere kategori i utdanningssystemet på linje med grunnskolelærerutdanningen.

2. Praksisopplæringen må ha et mer forpliktende samarbeid.

3. En profesjonsrettet barnehagelærerutdanning må være mer enn en praksisnær utdanning. 

4. Nødvendig med mer fleksibelt innhold og form på utdanningen.

5. Oppgavene og ansvaret til pedagogikkfaget må avklares.

6. Det må komme klart frem hva de gjennomgående temaene er og hvem som har ansvar for det.

7. Mer penger til barnehageforskning

8. Flere tilbud om mastergrad

9. Studien kan bli mer krevende, ifølge en studentundersøkelse i rapporten.

10. Må være samsvar mellom mål og økonomiske rammer for fremtidige utdanningsreformer.

 

Powered by Labrador CMS