Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen erkjenner at løftene i forbindelse med tidlig innsats vil kreve flere lærere i mange kommuner, men han er fortsatt imot en sentral norm for antall elever per lærer. Arkivfoto: Erik M. Sundt

Isaksen ønsker et enda bedre forhold til lærerne

En av de tingene Torbjørn Røe Isaksen vil jobbe med de neste fire årene, er å få et enda bedre forhold til lærerne. Hvis han får fortsette som kunnskapsminister.

Publisert

– Kommer du til å fortsette som kunnskapsminister etter permisjonen?

Det er det statsministeren som bestemmer. Nå gleder jeg meg over valget og til å ha pappapermen sammen med sønnen min, sier Torbjørn Røe Isaksen (H).

Han har vært kunnskapsminister i fire år, men går nå ut i pappapermisjon i ti uker. Isaksen mener det nå må settes nye mål for skole og barnehage.

– Vi har vært klare og tydelige på hva vi ønsker, men vi må også være ydmyke når vi starter en ny periode, sier Isaksen.

De mange ufaglærte som arbeider i utdanningsinstitusjonene, er en av utfordringene Isaksen mener Kunnskapsdepartementet bør jobbe med de neste årene.

– Vi har mange uløste utfordringer i skolen, blant annet for mange ikke-faglærte. Jeg er også opptatt av at vi skal bygge et enda bedre forhold til alle dem som jobber i skolen og gjør en fantastisk innsats, sier Isaksen.

 

Flere lærere, men ikke lærernorm

– Vil dere videreføre politikken som har vært til nå, eller kommer det nye satsinger inn?

– Hovedlinjen vil ligge fast, men det er nye områder som også må heves. Blant annet jobber vi jo med en plan for å heve de praktisk-estetiske fagene, sier Isaksen.

– Har dere planer for å øke lærertettheten i skolen?

– Mye av det vi har lovet innenfor tidlig innsats, vil kreve flere lærere i mange kommuner. Men vi har ikke blitt tilhengere av en sentral lærernorm, sier Isaksen.

Fredag utnevnes stortingsrepresentant Henrik Asheim (H) til kunnskapsminister i de ti ukene Torbjørn Røe Isaksen skal ha permisjon. 

Powered by Labrador CMS