Annonse

Fylkesleder i Utdanningsforbundet i Oslo, Aina Skjefstad Andersen, reagerer sterkt p uttalelsene fra UF-komiteleder Roy Steffensen om at problemene i Osloskolen skyldes innvandring til hovedstaden. – Det er verdt å markere avstand når han trekker innvandrerkortet så tidlig i sin karrière som komitéleder, sier hun. Foto: Utdanning

UDF-lederen i Oslo vil lære komiteleder Steffensen om Osloskolen

Leder i Utdanningsforbundet i Oslo, Aina Skjefstad Andersen, inviterer utdanningskomiteens leder Roy Steffensen (Frp) til et møte for å lære ham opp om Oslo-skolen.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

Skjefstad Andersen reagerte sterkt da hun onsdag kunne lese at den nye lederen i Stortingets utdannings- og forskningskomité gikk ut og sa at voldsproblemene i Oslo-skolen skyldes innvandring.

– Jeg reagerte på uttalelsene fra den nye komitélederen, som jeg mener var både unyansert og skuffende. Vi som kjenner Oslo-skolen, mener at det er en mye mer sammensatt utfordring enn dette med etnisitet, sier Skjefstad Andersen.

 

 

Vil markere avstand

Hun mener det er riktig å si klart ifra.

– Det er verdt å markere avstand når han trekker innvandrerkortet så tidlig i sin karrière som komitéleder, sier hun.

– Hvilke signaler synes du det gir om hvordan han vil lede komiteen?

– Det vitner om at vi har en komitéleder som ikke kjenner Oslo-skolen. Jeg håper han vil benytte anledningen til å snakke med oss. Vi møter ham gjerne, han er når som helst velkommen til oss, så kan vi brette ut bildet, nyansere litt og gi ham kunnskap han kan ta videre med seg i sitt arbeid, sier Skjefstad Andersen.

Hun var en av deltakerne på krisemøtet i Kunnskapsdepartementet der også Oslo-politikere, politiet og justisdepartementet var til stede.

– Det som kom ut av det møtet var at vi har en ganske lik virkelighetsoppfatning av kompleksiteten og de underforliggende årsakene. Da synes jeg det er en merkelig timing at han samme dag kommer med et så forenklet syn på problemet, sier Skjefstad Andersen.

 

– Etnisitet er ett element

– Vi var veldig enig om at dette er komplekst, at det ikke handler om etnisitet alene, men om en marginalisering på grunn av sosiale forhold, bakgrunn, motivasjon, lave grunnskolepoeng og så videre. Etnisitet er ett element, men vi kan ikke se på det alene, sier Skjefstad Andersen.

Hun opplever at deltakerne på krisemøtet til vikarierende kunnskapsminister Henrik Asheim, er innstilt på å samarbeide videre om problemene.

– Ett av de tiltakene byråden er veldig opptatt av, er områdesatsingen i Groruddalen og Oslo sør. Der har de bevilget mye penger, men det opplever jeg at regjeringen ikke følger opp i sitt budsjett, sier Skjefstad Andersen.

Hun mener det viktige framover nå blir at partene opprettholder den gode dialogen, og skryter av Raymond Johansen for at han gikk ut mot Steffensens utspill.

 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!