Utdanningsforbundets leder Steffen Handal poserte for pressen med KS-direktør Tor Arne Gangsø (i midten) og lederne for de andre lærerorganisasjonene da kravene om arbeidstid ble overlevert. Foto: Snorre Schjønberg

Arbeidstidsforhandlingene i gang: UDF krever fortsatt tredeling

Utdanningsforbundet overleverte sine arbeidstidkrav til KS torsdag. Forhandlingene som førte til streik i 2014 er nå i gang.

I dokumentene Utdanningsforbundets leder Steffen Handal overleverte i KS sine lokaler i Vika, er det sentrale kravet fortsatt tredeling av lærernes arbeidstid.

– Denne organiseringen er helt grunnleggende for arbeidet i skolen. Den bidrar til at vi kan være fleksible og den sikrer tid til kjerneoppgavene, sier Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal.

Tredelingen UDF krever er en arbeidstid som er delt inn i undervisningstid, arbeidstid på skolen og arbeidstid utenfor arbeidstiden som er lagt til skolen.

 

 

Krever redusert undervisningstid

Forbundet vil også ha bedre bruk av fellestiden på skolen, med forbedret innhold.

– De viktigste oppgavene, knyttet til selve undervisningen, blir ofte ikke prioritert i fellesmøter og annet kollektivt arbeid på skolen. Vi mener denne tiden bør brukes bedre, og vi krever at lærerne må få økt innvirkning på hva fellestiden brukes til, sier Handal.

Utdanningsforbundet understreker at det viktige for dem er å sikre tid til å være lærer, følge opp hver enkelt elev og tid til pedagogisk ledelse. Et sentralt krav er reduksjon av årsrammene for undervisning, særlig for kontaktlærere.

– Vi ønsker å gi elevene en tettere oppfølging. Vi har høye ambisjoner, blant annet knyttet til tidlig innsats. Samtidig får lærerne stadig dårligere muligheter til å gjøre en god jobb, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.

UDF viser til en undersøkelse fra i år der 60 prosent av lærerne mener de har fått mindre tid til å følge opp hver enkelt elev de siste tre årene.  

 

Ble streik forrige gang

Forbundet krever også en arbeidstidsavtale som tydeliggjør kommunenes og fylkeskommunenes ansvar for å sikre ledelsen tid og handlingsrom til å prioritere pedagogisk ledelse.

Det kreves også at årsrammen for norsk på ungdomstrinnet også må gjelde i voksenopplæringen.

Forrige gang det var forhandlinger om lærernes arbeidstid, i 2014, endte det i en langvarig og bitter streik. Da sa forbundets medlemmer nei til avtalen som forbundsledelsen anbefalte, noe som utløste en streik som varte i flere måneder.

 

Frist i desember

– For KS og våre medlemmer er det aller viktigst at vi får en avtale som bidrar til et best mulig læringsutbytte for elevene. For å oppnå dette er det nødvendig å utvikle gode lærerfellesskap, delingskultur og faglig samarbeid. Jeg håper og tror at vi skal få til en arbeidstidsavtale som stimulerer til dette, sier KS’ forhandlingsleder Tor Arne Gangsø.

Arbeidsgruppen som er satt sammen av partene skal nå gjøre mye av det praktiske arbeidet. Hovedforhandlerne setter seg ved bordet 1. desember, og endelig forhandlingsfrist er 31. desember.

KS’ forhandlingsleder Gangsø håper imidlertid de er i mål i god tid før jul.

 

Powered by Labrador CMS