Torsdag fotfulgte Vegar Bogen Utdanningsforbundets leder Steffen Handal rundt omkring, blant annet på arbeidstidsforhandlinger med KS. Sitte i Handals kontorstol fikk han også. Foto: Hans Skjong

Å være Handal for en dag

Torsdag fikk 30 unge ledertalenter følge hver sin toppleder gjennom arbeidsdagen. - Jeg var ikke klar over hvor hektisk det kan være, sier Vegar Bogen om hverdagen til Utdanningsforbundets leder Steffen Handal.

Publisert

«Hva kjennetegner god ledelse, og hvem passer til å være leder? Hvordan er egentlig en toppleders arbeidsdag?», skriver Ungt Entreprenørskap på sin hjemmeside. Hver høst får elever og studenter følge norske toppledere i fotsporene og se hvordan arbeidsdagen deres er i praksis.

Torsdag fotfulgte Vegar Bogen Utdanningsforbundets leder Steffen Handal rundt omkring, blant annet på arbeidstidsforhandlinger med KS.

- Det var veldig interessant å se hvordan det er å være toppleder. Jeg var ikke klar over hvor hektisk det kan være, og jeg så hvor kald i hodet han må være for å møte alle de ulike situasjonene, sier Bogen til Utdanning.

Handal sier det har vært «veldig moro» å ha med Bogen rundt.

- Han stiller spørsmål som gjør at jeg må reflektere rundt min egen stilling, knyttet til ansvaret jeg har som leder av en av Norges største fagforeninger, sier Handal.

 

Suksessfull studentbedrift

Det var totalt 30 personer som fikk «skygge» en toppleder torsdag. Den 28-årige ingeniørstudenten fikk følge Handal fordi han har ledet den suksessfulle studentbedriften Ixid SB i Porsgrunn i Telemark. Den har som formål «å utvikle produkter som gjør arbeidsdagen mer tidseffektiv, og mindre krevende for håndverkere».

- Hvor relevant er det for deg som ingeniør å skygge lederen for en fagforening for utdanningspersonell?

- Jeg har fått innblikk i hvordan hverdagen er for en toppleder, men jeg må kanskje reflektere litt mer om hvilken direkte relevans det har for yrkesretningen min. Det er litt vanskelig å ta på sparket, sier Bogen.

 

Tillitsbasert ledelse

Utdanning har den siste tiden skrevet om tillitsbasert ledelse i Oslo-skolen, og kontroversene rundt et seminar som ble holdt på Handelshøyskolen BI for snaut et år siden. 

- Hvilken ledelsesstil har du gått for i din studentbedrift, Bogen?

- Tillit til medarbeiderne har vært alfa og omega. Vi har forskjellige oppgaver, der noen har kontakt med kunder, mens andre har ansvaret for andre områder, og da er det viktig at jeg har tillit til at alle gjør jobben sin, sier Bogen.

Handal sier at i en så stor organisasjon som Utdanningsforbundet, er de avhengige av stor tillit i hele linja.

- Det handler både om at folk skal trives og yte godt. Og for meg som toppleder, er det umulig å tenke seg et alternativ. Samtidig kan det være fristende, sett fra en topplederposisjon, å detaljstyre, men det lønner seg ikke i lengden, sier Handal.

- Jeg har stått i ganske konfliktfylte situasjoner tidligere, og da innser man hvor viktig det er at man har tillit de rundt en, sier Handal, som også mener organisasjoner som Utdanningsforbundet skiller seg fra selskaper i næringslivet.

- Vi i Sentralstyret er jo valgt av medlemmene, så vi skiller oss litt fra ledelsen i bedrifter som Vegar skal lede, sier Handal.

 

Kjønn og ledelse

- Forskningen om kjønn og ledelse spriker til dels kraftig, men en del studier tyder på at en høyere andel kvinnelige ledere tenker mer langsiktig, er mindre egenrådige og henter inn flere motforestillinger enn sine mannlige motparter. Hva er deres erfaringer med kjønn og lederskap?

- Erfaringsmessig synes jeg ikke det har vært grunn til å se veldig stor forskjell i kvinnelig og mannlig lederskap, og jeg tror både kvinnelige og mannlige ledere kan være både gode og dårlige, sier Handal, og fortsetter:

- Menn har kanskje et noe større markeringsbehov, og er kanskje litt mer avhengig av å få tilbakemelding. Og det kan tenkes at vi trekkes mer mot det kortsiktige, sier Handal.

Bogens erfaringer med kvinnelig lederskap dreier seg om befal han har hatt i tiden hans i Forsvaret.

- Det har bare vært positivt. Jeg har ikke opplevd noen store forskjeller, og har sett sterkt lederskap på begge nivåer, sier Bogen.

 

Læringspotensialet

- I hvilken grad tenker dere ledelse kan læres? 

- Jeg har lært enormt av å være leder, sier Handal.

- Uten tillitsvalgtskoleringen i forbundet, hadde ikke jeg sittet her. Du må være trygg på deg selv, men om det kommer fra arv eller miljø, er vanskelig å si. Det er nok begge deler, sier Handal.

Bogen mener det er noen kvaliteter man er født med, men at hans personlige erfaring er at det går an å lære det meste.

- Man kan lære gjennom kurs, eller ta utdanning i organisasjon- og ledelsesfag, sier Bogen.

Også ManpowerGroup, som er med og arrangerer «Leder for en dag» mener læringsvillighet er svært viktig.

– Det å være læringsvillig blir helt avgjørende i fremtidens arbeidsliv. Dette er ingen akademisk øvelse som lærerne kan forelese om og de unge lese seg til. Vi trenger flere læringsarenaer der skolen og arbeidslivet samarbeider. Jeg håper flere virksomheter ser verdien av å investere i Ungt Entreprenørskap og dagens elever og studenter. Det gjør dem til attraktive arbeidsgivere og det er en investering i fremtidig verdiskaping, sier Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup i en pressemelding.

 

 

 

Powered by Labrador CMS