Statsminister Erna Solberg mener det er elever som allerede har gode karakterer og som bor i områder hvor foreldrene har høy inntekt og utdannelse som vil komme best ut av den nye normen for lærertetthet. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Solberg: – Elever med høyt utdannete foreldre kommer best ut av denne normen

Det er elever som har høyest gjennomføringsgrad i skolen, de med de beste karakterer og de som bor i områder hvor foreldrene har høyest inntekt og høy utdannelse som får mest ressurser til sine skoler med den nye lærernormen, sier statsminister Erna Solberg.

– Jeg innrømmer at dette er et punkt som er vanskelig for Høyre, sier Solberg om kompromisset der KrF fikk gjennomslag for sin norm for lærertetthet. Hun sier at tidlig innsats er viktig, men hun gjentar det Høyre har sagt lenge: en lærernorm er ikke veien å gå.

 

Hareide: – Samtlige elever vil komme godt ut

– Vi tror ikke en slik norm gir god nok fleksibilitet for å hjelpe de svakeste elevene. I noen klasser med de største problemene er det nødvendig med færre enn 15 elever per lærer. Der blir det mindre fleksibilitet med denne normen, sier Solberg til NRK.

Hun sier at en slik norm fører til mindre prioriteringer for kommunene.

– Derfor skal vi ha en evaluering for å korrigere de skjeve sidene, sier Solberg.

Knut Arild Hareide (KrF) lover at det ikke er en eneste kommune som kommer dårlig ut med denne reformen.

– Lærerne ønsker mer tid til den enkelte elev og nå får de færre elever. Det vil naturlig nok være byer som har utfordringer, men denne reformen vil komme samtlige elever i Norge til gode, lover Hareide.

 

Giske: – Frafallet starter i barneskolen

Han sier videre at partiet hans er vant til at det blir debatt og diskusjon når de får gjennomslag for saker.

– Det var det for røykeloven, den debatten stilnet og folk er fornøyde. Det er ikke hver dag Utdanningsforbundet bruker ord som at «dette er en stor dag for elever og for skolen», sier han.

Nestleder i Ap, Trond Giske, mener KrF har en blank seier.

– Dette var noe Høyre har kjempet mot i forrige periode. Jeg er enig med KrF. Når vi spør lærerne hvordan de kan hjelpe flere, svarer de at de må hjelpe dem tidligere – fra første skoledag – og mer tid til hver enkelt elev, sier Giske.

– 15.000 i hvert kull fullfører ikke videregående opplæring, og det frafallet starter i barneskolen, sier Giske.

Powered by Labrador CMS