Pedagogstudentene feiret seg selv med politisk debatt. Fra venstre: Martin Henriksen (Ap), Silje Marie Bentzen (tidligere leder i Pedagogstudentene), Grunde Kreken Almeland (Venstre), Hedda Eia Vestad (leder Pedagogstudentene) og Mathilde Tybring-Gjedde (Høyre). Foto: Snorre Schjønberg

Pedagogstudentene feiret 15 år med økt innflytelse

Pedagogstudentene feiret i helgen 15 år og la vekt på sin økte politiske gjennomslagskraft. – Vi tar dem på alvor, bekrefter stortingsrepresentanten Mathilde Tybring-Gjedde.

 Pedagogstudentene ble født som lærerstudentenes forening i Utdanningsforbundet i 2002. Fredag feiret de seg selv som 15-åring i Lærernes hus i Oslo.

Sentralstyremedlem Tormod Korpås i Utdanningsforbundet fortalte i sin bursdagshilsen at det ikke var alle i det nylig sammenslåtte Utdanningsforbundet som ville at Pedagogstudentene skulle bli født.

– Men vi ble enige, og har aldri angret siden. I dag er vi stolt av det barnet. Dere har lyktes. Ikke som Utdanningsforbundets talerør, men som selvstendig aktør, sa Korpås til forsamlingen.

Pedagogstudentene og leder Hedda Eia Vestad la vekt på at foreningen er blitt mer og mer politisk aktive.

 

Får gjennomslag

Under feiringen hadde også flere stortingspolitikere møtt opp for en politisk debatt om lærerutdanningen.

Arbeiderpartiets Martin Henriksen svarte enkelt og greit på Utdanning sitt spørsmål om hvorfor han var med på Pedagogstudentenes feiring.

– Fordi de får gjennomslag for saker!

Også Mathilde Tybring-Gjedde (H), Henriksens kollega i utdanningskomiteen på Stortinget, bekrefter at Pedagogstudentene blir lagt merke til i maktens korridorer.

– Hvorfor er det viktig å ha kontakt med lærerorganisasjonene?

– Det er kanskje den viktigste plattformen hvor vi får gode innspill og får hørt hva som rører seg for dem som kjenner det på kroppen. For min egen del som er ny i komiteen, er den kontakten veldig verdifull. Jeg føler jeg får en oversikt over hvilke kampsaker de har, og også innspill på prosesser vi er i gang med som femårig masterutdanning for lærerne, sier Tybring-Gjedde.

Hun mener kontakten med Pedagogstudentene, Utdanningsforbundet og de andre lærerorganisasjonene blir avgjørende for å få gjennomført Stortingets utdanningspolitikk. Samarbeidet med lærerorganisasjonene er hun godt fornøyd med.

 

Fikk praksis-refs

– Jeg har kommet inn på Stortinget nå og føler det er utrolig positiv stemning mellom politikerne og lærerorganisasjonene til å ha møter, sette av tid og ha ordentlige diskusjoner. Det er det jeg gleder meg mest til med å sitte i en komité på Stortinget, det skal ikke være retoriske slagord, men vi skal gå grundig til verks og respektere hverandres syn, sier Tybring-Gjedde.

Under feiringen av Pedagogstudentene fikk foreningen også spilt inn noen politiske stikk til de frammøtte. Blant annet ble det uttrykt bekymring for at regjeringens nye masterutdanning går på bekostning av praksisen i studiet.

– Tar du de tilbakemeldingene på alvor?

– Ja, absolutt. Tilbakemeldingen om hvordan praksisen fungerer er kanskje den viktigste tilbakemeldingen vi får. Så er det som jeg sa i debatten at noe av det viktigste vi må gjøre er å bedre kvaliteten i praksisen. Antall timer og dager er en ting, men det skal være slik at studentene opplever at det er faglig givende, krevende og et samsvar mellom det de har lært på studiet og det de skal gjøre i jobben, sier Tybring-Gjedde.

Powered by Labrador CMS