Martin Henriksen (Ap) stiller spørsmål om dataverktøyet «Hjernen og hjertet» i Stortinget

Storingsrepresentanten tar nå opp bruken av dataverktøyet «Hjernen og hjertet» i Stortinget. Han viser til at lærerprofesjonen er kritiske til konsulentselskapet Rambølls datadrevne kvalitetsutvikling.

Henriksen vil vite om kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ser faren ved at et dataverktøy som «Hjernen og hjertet» vil kunne sette premisser for skoleutvikling på bekostning av skoleledernes og lærernes handlingsrom.

Henriksen skriver også i sitt skriftlige spørsmål til statsråden om han vil foreta seg noe for å unngå en slik utvikling.

 

Dette skriver Henriksen om bakgrunnen for spørsmålet:

 

Mener gode data er viktig for å analysere skolens praksis

«Gode data er helt avgjørende for skoleutvikling, Elevundersøkelsen er eksempel på en slik datakilde som gir skoler og skoleeier et godt grunnlag for å analysere skolens praksis.

Flere fylkeskommuner har inngått avtale med konsulentselskapet Rambøll om bruk av styringssystemet «Hjernen og hjertet.»

Ifølge Utdanningsnytt har Rambøll fått tilgang til å koble rådata fra Elevundersøkelsen med data fra VIGO, skoleadministrative systemer (SAS), SSB, KOSTRA, Utdanningsdirektoratets lærling- og instruktørundersøkelse, foreldreundersøkelse, lærerundersøkelse, og kartleggingsprøver (PAS).

 

Viser til lærerprofesjonens er skepsis

I løpet av fire år skal Rambøll utvikle måleindikatorer som skoleledere og skoleeiere kan ta i bruk for å foreta ulike resultatmålinger. Rambøll får dermed stor innflytelse på de resultatmålene norske videregående skoler skal jobbe etter. Rambøll vil bruke resultatene til såkalt «datadrevet kvalitetsutvikling» i barnehage, grunnskole og videregående skole.

Det er betydelig skepsis i lærerprofesjonen rundt dette dataverktøyet. Utdanningsforbundet peker på at det omtrent ikke har vært drøftet med tillitsvalgte, selv om det har en stor innvirkning på ledernes og lærernes hverdag og på utviklingen av skolen.

Det er og en bekymring for at et fokus på «datadrevet kvalitetsutvikling» vil være en motsats til synet på at utvikling i skolen skal være formålsdrevet og profesjonsbasert. Rambøll skal selv utvikle måleindikatorer som skoleledere og skoleeiere kan ta i bruk for å foreta ulike resultatmålinger.

 

Henriksen mener Rambøll kan få stor innflytelse

Rambøll kan dermed få stor innflytelse på de resultatmålene norske videregående skoler skal jobbe etter. Verktøy som innhenter og behandler store mengder data kan dessuten bidra til en falsk forståelse av hvordan man skal kvalitetssikre skolen.

Et slikt omfattende målesystem kan gi bieffekter som målforskyving, «teach to test», innsnevring av skolens brede samfunnsoppdrag mot målbare indikatorer og tester. I tillegg kan et privat selskap få tilgang på sensitiv informasjon om elever og lærere.»

 

Powered by Labrador CMS