«Hjernen og hjertet»: Buskerud ser ingen ulemper og har sagt ja - Østfold har valgt et annet system

I Buskerud fylke ser vi i utgangspunktet ingen ulemper med dataverktøyet «Hjernen og hjertet», sier fylkesutdanningssjefen. I Østfold fylke har fylkesdirektøren valgt et alternativt dataverktøy.

Publisert

- I Buskerud bruker vi dataverktøyet «Hjernen og hjertet» fra Rambøll sammen med andre kvalitative kilder. Men vi legger ikke opp til å identifisere verken enkeltelever eller enkeltansatte, sier fylkesutdanningssjef Jan-Helge Atterås til Utdanning. 

 

 

- Rambøll oppgir at de kan ta ut data fra ulike registre samt «koble svaret fra for eksempel én leder med svarene fra relevante medarbeidere, brukere eller elever.» Hva synes du om det? 

- Rambøll vil måtte ha behov for å koble sammen data fra ulike registre mot elever for å kunne sammenstille data. Derfor må Rambøll ha tilgang til individopplysninger. Men det er inngått en databehandleravtale som regulerer bruken av personopplysningene, sier Atterås. 

Han legger til at data som gjøres tilgjengelige i fylkeskommunen portal, eller på de videregående skolene ikke er knyttet til individer.

 

Betaler både en årlig pris og for tilleggstjenester 

- Hva må fylkeskommunen betale for avtalen med Rambøll om å bruke dataverktøyet? 

- Buskerud fylkeskommune betaler 312.000 kroner årlig. Eventuelle tilleggstjenester, videreutvikling og kurs betales det separat for. 

- Når fikk Buskerud fylkeskommune Rambølls tilbud om dataverktøyet Hjernen og hjertet? 

- Fylkeskommuner som tidligere har brukt dataverktøyet PULS fra Conexus gjennomførte en felles anbudskonkurranse da rammeavtalen med Conexus utløp. Rambøll vant anbudskonkurransen og ny rammeavtale ble inngått i juli 2015. Produktet ble tatt i bruk fra skolestart høsten 2016.

 

Har behov for tall for å drive skoleutvikling 

- Er det inngått kontrakt med hver enkelt fylkeskommune? 

- Det er inngått en felles rammeavtale med underliggende avtaler per deltakende fylkeskommune.

- Hvorfor valgte Buskerud fylkeskommune dataverktøyet fra Rambøll? 

- Behovet for å samle tall og data fra ulike undersøkelser og skoleadministrative systemer for å drive systematisk og kunnskapsbasert skoleutvikling både på skoleeiernivå og ved den enkelte skole.

 

Satser på fortsatt god dialog med skoleledelsen 

- Endrer dataverktøyet måten Buskerud fylkeskommune driver skoleledelse på? 

 - Vi har ikke tenkt å endre vår mangeårige etablerte praksis for styring av og støtte til skolene bare fordi vi nå har fått erstattet ett dataverktøy med et annet. Vår tenkning om ledelse vil være den samme som skolene er kjent med fra før. Vi har en god dialog med skoleledelsen på den enkelte skole, slik vi har hatt i mange år, sier han og fortsetter: 

- Det er skoleledelsen, de som er tett på lærere og elever i det daglige, som skal legge til rette for gode læringsprosesser og trygge læringsmiljøer. Skoleeiers oppgave er å utøve overordnet ledelse.

 

Fylkesutdanningssjefen vil ikke endre ledelsestenkning 

- Vi skal jobbe kunnskapsbasert, ikke basere oss på antakelser. Derfor trenger vi gode dataverktøy. "Overvåking på individnivå" er ikke en del av Buskerud fylkeskommunes lederskap og ledelsestenkning., understreker fylkesutdanningssjefen.

- Stortinget har nylig vedtatt mindre styring og kontroll og mer tillit. Hvordan harmonerer det med dette dataverktøyet?

- Buskerud fylkeskommune har i mange år vært opptatt av ledelse basert på tillit heller enn styring og kontroll. Verken det nye dataverktøyet eller det forrige, PULS, skal legge premisser for vår ledelsestenkning. Det skal være motsatt: vi skal anvende verktøyet slik det passer oss, innenfor vår egen tenkning om skoleeierskap og skoleledelse. 

 

Har orientert de tillitsvalgte

- Hva mener du om at innføringen av dataverktøyet ikke er drøftet med de tillitsvalgte i Utdanningsforbundet? 

- I Buskerud er de tillitsvalgte orientert og det har vært åpne prosesser rundt både innhold, bruk og anskaffelse. I tillegg har fylkeskommunens administrasjon, på forespørsel Utdanningsforbundet, orientert de videregående skolene om innholdet i og bruken av kvalitetsportalen. Skoleeier er også orientert.

 

I Østfold bruker de to ulike dataverktøy 

- I Østfold fylkeskommune har vi vært med på å anskaffe Hjernen og Hjertet fra Rambøll, forteller fylkesdirektør Solveig Helene Olsen til Utdanning. 

- Hjernen og Hjertet kom som en erstatning for PULS da avtalen med Conexus utløp i 2015. Opplæringsavdelingen bruker Hjernen og Hjertet til å hente ut data til tilstandsrapporten. Men det er ikke et verktøy som brukes av våre skoleledere. 

I tillegg til Hjernen og Hjertet bruker Østfold fylkeskommune datavarehuset Oracle BI. 

- Datavarehuset gir skolelederne tilgang til oppdaterte data gjennom skoleåret. Dette gjør det mulig for skolelederne å støtte lærerne i vurderingene av elevenes læring og utvikling, samt sette inn tiltak dersom det skulle være nødvendig, sier hun.

Powered by Labrador CMS