– Læreren og jeg kliner hver dag

– Kan jeg bli anmeldt/få nedsatt karakter viss me blir ferska? Det er signaturen «jente (14)» som spør Barneombudet, og det hun er redd for å bli ferska for, er å kline med læreren sin.

Publisert Sist oppdatert

Mellom mai og november har fire jenter gjennom den anonyme spørrespalta «Spør Barneombudet» tatt opp spørsmål om det å ha et forhold til en lærer. Jentene sier de er mellom 12 og 17 år.

  • «Jeg er på en måte sammen med en lærer. Vi liksom kysser og kliner og sånn hver dag når ingen ser», skrev 14-åringen over.
  • «Hei! Jeg er en jente som er forelsket i læreren min, men han har kone og barn. Jeg sliter litt med matte så han pleier å hjelpe meg. Men jeg tror han liker meg siden han begynte å ta på rompa og inviterte meg hjem til han. Han sa jeg ikke skulle fortelle til noen men jeg er så forelsket i han. Jeg vil dra hjem til han. Men burde jeg det?» Dette spørsmålet er signert «Jente, 12»
  • «Hva kommer til å skje hvis vi blir sammen», spør «Jente (17)», som forteller at hun er forelsket i en lærer.
  • «Jeg tror han liker meg, og det ser ut som at han flørter. (Det er det mange som sier). Det er ikke så stor aldersforskjell mellom oss, bare 14 år», forteller hun i spørsmålet sitt.
  • «Hva står i loven om forhold med en lærer? Og hva om personen jobber som lærer, bare ikke som din egen lærer?» spør «Jente (16).

– Vi tar slike spørsmål alvorlig, understreker administrasjonssjef og seniorrådgiver Morten Hendis hos Barneombudet ovenfor Utdanningsnytt.

– Får vi mistanke om at ungdommene kan ha innleda et forhold til læreren, understreker vi at dette er ulovlig. Det er viktig for oss å få ungdommene til å forstå at de ikke har gjort noe straffbart, men at ansvaret ligger hos læreren, sier Hendis.

– Kan det være at disse spørsmåla er tullespørsmål?

– Alle spørsmål er anonyme. Vi svarer på det barna spør om og tar spørsmåla alvorlig. Vi kan ikke gå ut fra at spørsmål er «fake», heller ikke de som handler om å være forelska i læreren.

– To av disse spørsmåla er formulert slik at det ikke er entydig at læreren har utnytta en forelskelse hos en elev. Hva bør en lærer gjøre hvis det blir klart at læreren er blitt forelskelsesobjekt for en elev?

– Vi tror det er viktig at læreren med en gang tar det opp med rektor eller leder og ber om råd. At eleven blir forelska i læreren kan føre til misforståelser og andre utfordringer i relasjonen mellom læreren og eleven det gjelder, og til de andre elevene i klassen. Derfor bør læreren tidlig være åpen og drøfte med ledelsen hva som er fornuftig vei videre. Utvikler forelskelsen seg til å bli uholdbar for læreren, må vedkommende få hjelp til å ta det opp med eleven, sier Morten Hendis.

Nestleder i Utdanningsforbundet Terje Skyvulstad understreker at det selvsagt helt uakseptabelt at lærere skal ha noe slags romantisk eller seksuelt forhold til en elev. Lærere skal vise omtanke og være hyggelige mot elevene sine, men aldri flørte eller gjøre seksuelle tilnærminger. Her går det en profesjonell grense, og den skal lærere kjenne, sier Terje Skyvulstad.

Powered by Labrador CMS