Mer støtte til skoler i Oslo med mange elever med minoritetsbakgrunn

Målet er å styrke lærertettheten for de yngste elevene. Rektor på Tøyen skole er glad for ekstra tilskudd av lærere.

Publisert

Rommen, Hval, Tøyen, Mortensrud, Veitvet og Bjørndal har ifølge byrådet utpekt seg som skoler med mange utfordringer, og i det justerte budsjettforslaget fra det nye byrådet foreslår de at disse seks skal få til sammen 35 nye lærere.

 

90 % uten norskspråklig bakgrunn

I 2016 vil da skolene få fem nye lærere. Målet er å styrke lærertettheten for de yngste elevene. Rektor på Tøyen skole er glad for ekstra tilskudd av lærere.

– Det har vi behov for. Skolen vår har veldig stor mobilitet. Vi får hele tiden nye elever, og det er stadig noen som slutter. Det er krevende både for medelever, ledelsen, kontorpersonalet og ikke minst for lærerne, sier Terje Andersen, rektor ved Tøyen skole.

Byrådet vil også etablere et felles kompetanseteam for de seks skolene med erfarne lærere som er eksperter på begynneropplæring i norsk og matematikk på 1. og 2. trinn. På Tøyen skole opplever rektor at det å ta imot nye elever er særlig krevende fordi de fleste av dem som kommer er fremmedspråklige.

– Over 90 prosent av elevene våre har ikke norskspråklig bakgrunn. Mange av dem prater ikke norsk overhodet, mens andre kan litt men mangler begrepsapparatet som kreves for å lykkes i skolen, sier Andersen.

 

– Viktig å lære norsk språk fort

Skolene på østkanten som tar imot elever som nylig har kommet til landet har en stor jobb å gjøre. Byrådet begrunner forskjellsbehandlingen av skoler med at det er store sosiale forskjeller i elevgrunnlaget fra skole til skole.

– Byregjeringa vil derfor målrette ressurser mot skoler med elever som har ekstra læringsutfordringer. Jeg er glad for at vi kan sette i gang allerede i 2016, sier den nye byråden for oppvekst og kunnskap i Oslo, Tone Tellevik Dahl i en pressemelding.

På Tøyen skole er det glade for at byråden ser denne ekstra utfordring de har.

– Vi må kartlegge hvilken skolebakgrunn de har, om de har gått på skole i det hele tatt. I tillegg er det viktig å få dem inn i miljøet i klassen og lære dem norsk, sier Andersen. De ekstra lærerne som kommer er veldig velkomne på skolen som ligger på østkanten i Oslo.

– At barna lærer norsk språk så fort som mulig er veldig viktig. Det er en god investering for samfunnet, sier Andersen.

 

Stort behov i Oslo øst

– Vi må styre ressursene mot skoler og elever med de største behovene. Det handler om å tørre å forskjellsbehandle de første skoleårene slik at alle til slutt får de samme mulighetene, sier Tone Tellevik Dahl.

I tillegg får barn i fire bydeler på østkanten noen timer på Aktivitetsskolen gratis det første året de går på skole. I forslaget til budsjettjusteringer er det økte bevilgninger til skolebudsjettet som følge av elevtallsvekst.

– Vi retter nå opp kutt som ble gjort av det forrige byregjeringa og øker skolebudsjettet ved at såkalte elevtallskompensasjonen økes fra 80 til 85 %. Det er et steg på veien for å fullfinansiere nye elever. Denne økningen vil bedre skolenes driftsbudsjetter og gi rom for mer læring og enda bedre skolemiljø, sier skolebyråden.

 

Powered by Labrador CMS