– Må slåss for handlingsrom

– Utdanning av høy kvalitet må realiseres gjennom en sterk profesjon. Den erkjennelsen er selvsagt for oss. Men ikke alle er enige med oss.

– Det så vi da regjeringen valgte å gi eierne rett til å velge pedagogisk opplegg i barnehagen, sa Kolbjørg Ødegaard fra Utdanningsforbundets sentralstyre i sin innledning under saken «Kvalitet og profesjonsutvikling».

– Vi må ut og slåss for det profesjonelle handlingsrommet vårt hver dag. Det lærte vi gjennom fjorårets konflikt med arbeidsgiver, påpekte hun.

 

Vil ha praksisnær forskning

Ødegaard snakket også om viktigheten av mer praksisnær forskning.

– Det er ikke alltid vi kjenner oss igjen i de store metaanalysene. Likevel brukes de for å standardisere jobben vår. Dette svekker profesjonen. Vi eier i for liten grad kunnskapsgrunnlaget for vår egen yrkesutøvelse, sa hun.

Sentralstyret foreslo å sette av midler til at Utdanningsforbundet selv kunne gjennomføre forskningsprosjekter, men fikk ikke tilslutning til dette fra landsmøtet.

 

Virkelighetsfjerne forordninger

Ødegaard kommenterte også striden om de nye kompetansekravene.

– Politikerne styrker ikke lærernes kompetanse gjennom å vedta virkelighetsfjerne forordninger som i realiteten undergraver lærernes forutsetning for å gjøre en god jobb. Resultatet av det som nå er vedtatt, er økt bruk av ufaglærte og utestenging av kompetanse, sa Ødegaard.

Ødegaard er i tillegg opptatt av å styrke laget rundt læreren: – Det betyr rom for pedagogisk ledelse, et faglig sterkt spesialpedagogisk støtteapparat og en rådgivningstjeneste med bedre rammevilkår.

 

Voksenopplæring

Delegat Solveig Hals fra Telemark tok opp viktigheten av å styrke voksenopplæringen.

– Flyktningene som kommer til Norge, har svært forskjellig bakgrunn. Noen har aldri gått på skolen, noen har master- og doktorgrader. Vi må ha et utdanningssystem som tar vare på alle.

I vedtaket som ble gjort, kom det nå inn et krav om at voksne som mottar undervisning etter introduksjonsloven og opplæringsloven, får lovfestet rett til kontaktlærer og rådgiving på linje med elever i ordinær undervisning. I tillegg krever Utdanningsforbundet at rammevilkår og kompetansekrav i voksenopplæringen styrkes.

– De som kommer hit, har ikke nettverk og ressurspersoner rundt seg, sa Hals.

Pål Heide Kielland fra Sør-Trøndelag var opptatt av at menneskerettighetene skal ligge til grunn for alt arbeid som gjøres i skole og barnehage.

– Vi må ikke svikte når nett-trollene sprer hat og rasisme. Det er ikke vår oppgave å ta trollene, men vi skal ha som mål at barn og unge ikke blir troll i framtida, sa han.

Delegat Cecilie Ringnes fra Akershus var opptatt av yrkesfagene og yrkesfaglærernes status. Hun snakket om behovet for et yrkesfagløft og for et «Akademi for kloke hender», som forfatter Roy Jacobsen har foreslått: – De praktiske fagene i grunnskolen gir for lite uttelling. De må verdsettes, sa hun.

Powered by Labrador CMS