Oslo kommune skroter forsøk med mer bunden tid på skolen

Oslo kommune og Utdanningsforbundet er kommet til enighet om at forsøkene om arbeidstid i Oslo-skolen ikke gjennomføres.

I tariffoppgjøret i fjor ble det bestemt å sette i gang et forsøk for å vurdere ulike arbeidsordninger for lærere i Oslo-skolen. 40 skoler skulle plukkes ut for å gjennomføre forsøk fra høsten 2015.

 

35 timer i uka på skolen

I forsøket var det tenkt at lærerne på 20 skoler skulle ha mer bunden kontortid, 35 timer i uka. De resterende 20 skolene skulle vurdere andre elementer i arbeidstiden, som antall planleggingsdager og omstrukturering av undervisningen.

– Vi så at det ikke ble tid til å gjennomføre en god prosess. Det var viktig for begge parter å gjennomføre et forsøk vi begge kunne stå inne for. Når vi så at det ikke var mulig, avlyste vi forsøket, sier leder Utdanningsforbundet Oslo, Terje Vilno, til Utdanning.

 

– Ingen misnøye

Oslo kommune og Utdanningsforbundet har jobbet med å klargjøre innholdet i forsøkene. Begge parter ble imidlertid enige om at det ikke er realistisk å få lagt godt nok til rette for forsøk innen 1.4.2015, slik avtalen forutsetter.

– Nå er det den gamle avtalen som gjelder. Det er viktig at alle parter jobber godt for å få det beste ut av den til beste for både lærere og elever, sier Vilno.

Etter at det ble kjent at det ikke ble noe av arbeidstidsforsøkene har Vilno bare fått positive tilbakemeldinger fra sine medlemmer.

– Det er en alvorlig sak å omgjøre en avtale som har vært ute på uravstemning, men i denne saken har det ikke ført til misnøye.

 

– Skoler vil finne egne modeller

Skolebyråd Anniken Hauglie sier til Utdanning at kommunen og Utdanningsforbundet Oslo har hatt en god prosess om dette.

– Men vi så at det var lite realistisk å få lagt godt nok til rette for gjennomføring av forsøk innen den fastsatte fristen, sier hun.

Hun presiserer at det finnes i dag en rekke skoler som har funnet frem til gode løsninger på arbeidstid som elever, lærere og skoleledere er fornøyde med.

– Jeg føler meg derfor trygg på at flere skoler vil finne modeller som passer for sin skole også i tiden fremover, og at utviklingsarbeidet i Osloskolen fortsetter.

Powered by Labrador CMS