Annonse

Elever inviteres til komponistkonkurranse

Stiftelsen Veslefrikk inviterer til musikkens svar på Nysgjerrigper.

Annonse

– Send inn musikken innen 20. februar, oppfordrer musikklærer Eldar Skjørten. Han har i flere år holdt på med forarbeidet til Veslefrikk, et musikalsk svar på Nysgjerrigper-konkurransen. Vinneren får ta med seg hele klassen til Oslo og spille musikken sammen med Kringkastingsorkesteret.

Men alle som deltar i Veslefrikkprisen, får en skriftlig tilbakemelding fra juryen. Prisvinnerkonserten finner sted i Store studio fredag 20. mars. Den blir streamet direkte så skoleklasser over hele landet kan følge den online.

 

Kvaliteten skal øke!

Skjørten har lang fartstid som musikklærer ved Eiksmarka skole i Bærum. Der er det mange som sender inn bidrag til Nysgjerrigper, og han har alltid vært misunnelig på lærerne som har dét som drivkraft i undervisningen. Han skjønner det kan virke pretensiøst med en tilsvarende komposisjonskonkurranse, og er veldig opptatt av å senke terskelen for å være med.

-Alle kan delta. Poenget er ikke at kvaliteten skal være skyhøy fra starten, men at den skal øke litt og litt ved hjelp av tips, inspirasjon og ikke minst de tilbakemeldingene alle deltakere får fra juryen, understreker han.

Han lokker også med at lærerne til finalistene får en egen premie – en dag i Den Norske Opera med opplevelser og erfaringsdeling.

Todelt konsept

I Veslefrikk er arbeidsprosessen minst like viktig som det ferdige produktet. Veslefrikkmetoden gir elever og lærere tips til hvordan de kan lage musikk. En sekstrinns modell ligger på www.musikkfaget.no sammen med mye annet gratis læringsmateriell.

Til Veslefrikkprisen 2015 kan alle barn i grunnskolealder sende inn egenkomponert musikk sammen med en komponistrapport. Og juryen består av både komponister, musikere og pedagoger.

– Men man kan godt bruke Veslefrikkmetoden uten å sende inn til konkurransen eller sende inn bidrag uten å ha brukt Veslefrikkmetoden, understreker Skjørten.

Veslefrikkmetoden er basert på erfaring med komposisjonsarbeid og samtaler med komponister. Skjørten ser for seg at elevene jobber i grupper. Sekstrinnsmetoden ender opp i framføringen.

– Det er viktig at verket framføres, men det kan godt være for mikrofonen på en mobiltelefon, sier han.

 

Refleksjon skaper kompetanse

Eldar Skjørten er opptatt av å løfte opplevelsen et nivå opp gjennom egne refleksjoner.

– Dette skal ikke bare være en enkeltstående hendelse. Gjennom elevenes refleksjon skal erfaringene løftes opp til å bli kompetanse de kan anvende i nye situasjoner, sier han.

Det kan selvfølgelig by på utfordringer at alle aldersgrupper konkurrerer i samme klasse.

– Men en rapport fra en førsteklassing kan være vel så reflektert som en fra en 12 – 13-åring. Vi vurderer hva elevene har fått til ut fra sitt utgangspunkt, sier Skjørten.

Årlig happening

Planen er at Veslefrikk skal bli et årlig foretak. Skjørten vet at det er store variasjoner i hvordan komposisjonsdelen av musikkfaget skjøttes i dag.

– Det er veldig personavhengig, med store variasjoner rundt i landet. Metodene kan bli litt tilfeldige, men med enkle midler kan man bringe inn arbeidsmåter som likner litt mer på hvordan en komponist ofte jobber. Da trenger lærere og elever tips. Det kan vi hjelpe til med, avslutter han.


- Elevenes prosjekt 

– Vi leter hele tiden etter gode anledninger til å gjøre noe for barn og unge, sier informasjonsleder i Kringkastingsorkesteret (KORK), Jan Fredrik Heyerdahl. Det gjorde at orkesteret ikke nølte med å støtte opp om Veslefrikk.

I tillegg til 54 musikere pluss dirigent stiller KORK med profesjonell arrangør og ressurser til å streame konserten. Antakelig vil det også bli produsert en DVD.

Heyerdahl mener at dette først og fremst skal være lærernes og elevenes prosjekt. Dermed var det ikke aktuelt å sende musikere ut i skolene på forhånd, for eksempel.

-Vårt bidrag er å lage en skikkelig fest og et solid punktum for konkurransen, sier Heyerdahl.


Ikke redd for kort varsel

Musikkarrangøren Helge Sunde skal tilrettelegge vinnerverket for orkesteret. Heyerdahl mener det er viktig at det er en erfaren kapasitet som gjør denne jobben. Og KORK er vant til å ikke vite hva som skal spilles så lang til på forhånd, så dét skremmer ingen. Musikerne er også vant til å jobbe sammen med barn og ungdom gjennom tv-suksessen "Da KORK kom til bygda", for eksempel.

Heyerdahl har også store forventninger til hva Veslefrikk kan utvikle seg til.

– Men alt avhenger av at "brukerne" sender inn bidrag, understreker han.

Fakta

Veslefrikk er en selvstendig stiftelse der NRK Kringkastingsorkesteret (KORK), Den Norske Opera & Ballett, Norsk Komponistforening, NOPA (Norsk forening for komponister og tekstforfattere), BIT 20 Ensemble, Musikk i Skolen, Musikkpedagogikk.no, Musikernes fellesorganisasjon, Samarbeidsforum for estetiske fag og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen er bidragsytere.

Fakta

Veslefrikk er en selvstendig stiftelse der NRK Kringkastingsorkesteret (KORK), Den Norske Opera & Ballett, Norsk Komponistforening, NOPA (Norsk forening for komponister og tekstforfattere), BIT 20 Ensemble, Musikk i Skolen, Musikkpedagogikk.no, Musikernes fellesorganisasjon, Samarbeidsforum for estetiske fag og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen er bidragsytere.