Slik gjør lærere undervisningen mer motiverende

Lærere med en god undervisningspraksis følger spesielt tre metoder. – Det er blant annet viktig at lærerne kan endre kurs underveis og få med elevenes perspektiver, sier en forsker.

Lærere med en god undervisningspraksis gjør spesielt tre ting til gode for elevene, viser en ny undersøkelse fra det danske statlige forskningsinstituttet EVA.

De investerer i det gode læringsmiljøet, de er ambisiøse på vegne av elevene, og de er ute etter tilbakemeldinger fra elevene slik at de løpende kan evaluere undervisningspraksisen.

Undersøkelsen gir konkrete eksempler på hva lærere gjør i den daglige undervisningen for å skape et miljø som motiverer elevene. I undersøkelsen har EVA-forskerne fulgt 12 lærere, hvorav syv underviser i dansk og fem i matematikk. De har sett på hvordan de gjennomfører undervisningen.

Rapporten fra undersøkelsen peker på tre metoder som suksessfulle lærere følger:

 

1. Lærere som gjennomfører motiverende undervisning investerer i å skape et godt læringsmiljø.

De bygger dermed opp et tillitsfult lærer-elev-forhold slik at elevene deltar aktivt og har mot til å prøve seg fram, også om de ikke lykkes i første forsøk.

Lærerne i undersøkelsen skaper et faglig fokusert læringsmiljø ved å bruke forskjellige grep. De er for eksempel opptatt av hvordan de kan gi elevene faglige suksessopplevelser, og de jobber bevisst med konfliktløsning.

– Lærerne jobber med elevenes trivsel som en integrert del av det faglige arbeidet og vice versa, fordi faglighet og trivsel i praksis henger svært tett sammen, sier Signe Mette Jensen.

Lærerne tenker bevisst i forkant av undervisningen slik at de kan skape en mulighet for læring gjennom å ha et blikk for og stort kjennskap til elevenes behov. Det kan for eksempel skje ved å jobbe visuelt, fysisk eller praktisk, og ved å gjøre oppgavene tydelige og konkrete for elevene.

– Vi ser ofte at lærerne er et skritt foran slik at de vet hvordan de skal hjelpe elevene videre dersom de skulle støte på utfordringer. Det gjør de for eksempel ved å presentere oppgaver på en spesiell måte, eller ved å gi elever støtte eller ekstra utfordring, sier Jensen.

 

2. Lærerne er ambisiøse på elevenes vegne

Lærerne jobber med læringsmål, og de fokuserer på elevenes læring i undervisningen. Lærere jobber med mål på forskjelige måter som passer til elevgruppen og undervisningen. Lærerne reflekterer over og analyserer elevenes læring, de er i dialog med elevene om læringen, og de følger med på elevene mens de jobber slik at de kan gi så god tilbakemelding som mulig.

Lærerne er ambisiøse på elevenes vegne, og de kommuniserer tydelig til elevene hvilke forventninger det stilles til dem. 

– Lærerne støtter elevenes læring på forskjellige måter. Det kan være faglig sterke elever som skal oppmuntres til å gå i gang med nye utfordringer, eller det kan være elever som på grunn av forskjellige sosiale problemer trenger støtte. Begge disse gruppene må settes i gang med oppgavene slik at de opplever mestring. Lærerne støtter og utfordrer dem på forskjellige nivåer, sier Jensen.

 

3. Lærerne er fleksible og justerer undervisningen fortløpende når det trengs.

Undersøkelsen viser også at den gode undervisning avhenger av at lærerne er i stand til å reagere på uforutsette situasjoner, som for eksempel hvis elevene reagerer helt annerledes enn forventet. Lærerne er også i stand til å vurdere og justere undervisningen.

– En undervisningssituasjon er kompleks, og selv om man tilrettelegger undervisningen grundig, kan man ikke unngå at uforutsette ting oppstår. I slike tilfeller er det viktig at lærerne kan endre kurs og ta med elevenes perspektiver i undervisningen, sier Jensen.

Lærerne vil gjerne ha tilbakemeldinger fra elevene om hvilke arbeidsformer som fungerer best, og om undervisningens nivå og tempo.

– Tilbakemeldinger er helt avgjørende for at lærerne skal kunne tilpasse undervisningen og gi elevene de beste muligheter for læring, sier hun.

Powered by Labrador CMS