Det første året

Røykmaskin og evakuering, halal pizzasnurrer, 80 norskstiler på to uker og en lang klem fra en fjerdeklassing. Mye skjer i det første året i jobb for en nyutdannet i skole og barnehage.

 

Martin Mathisen (28)
– Det er mye å gjøre, men jeg vil ikke kalle det noe praksissjokk, sier Martin Mathisen, lærer ved Gjettum skole i Bærum kommune, Akershus. Han forteller om et første år med god oppfølging.

– Jeg har hatt to mentorer, noe som har vært veldig bra. Ledelsen har også hatt lav terskel for at vi nye kan spørre og grave. Det er viktig, for man lurer på veldig mye det første året, sier Mathisen.

Hektisk har det imidlertid vært.

– Som nyutdannet i min første jobb ventes det at jeg gjør samme jobben som de lærerne som har vært i jobb i tjue år. Jeg skulle nok gjerne hatt litt mer tid til å reflektere faglig rundt de tingene man gjør og diskusjoner om hva som fungerer bra og dårlig, sier Mathisen.

Han sier at nyutdannede som begynner i sin første jobb bør være forberedt på at det blir mye å gjøre.

– Mye av jobben er vurderingsarbeid, noe som ikke er så lett å få innblikk i gjennom studiene. Men det er jo ikke noe sjokk, for du vet at du som lærer skal rette og vurdere. Jobb og fritid kan skli litt over i hverandre, og man blir selvsagt sliten i perioder. Likevel vil jeg absolutt fortsette som lærer, sier Mathisen som har følgende råd til høstens nye lærere.

– Man får ikke til alt perfekt hver eneste gang, så det gjelder å senke skuldrene litt. Det første året er en ilddåp, og du får virkelig testet deg, sier Mathisen.

Beste øyeblikk
Det er vanskelig å finne ett konkret eksempel, men det handler om kombinasjonen av å se faglig fremgang hos elever og trivelige hverdagshendelser. For eksempel har jeg hatt et bluesband i en av klassene, og når vi får groove’n der, så er det veldig hyggelig.

Største flause
Det var da hele skolen måtte evakuere fordi jeg i valgfaget Sal og scene hadde et lynkurs i bruk av røykmaskin. Et annet trinn hadde norsktentamen samme dag, så det var flaut.

Største overraskelse
At så mye har forandret seg siden jeg selv gikk på skolen. For eksempel er bruken av Internett nå en helt normal del av skolehverdagen. Jeg må si at det første året virkelig har fått meg til å mimre.

 

Ida Christine Flaten (26)
– Når du kommer ut i jobb, får du gjerne et råd om at du ikke bør ta på deg for mange oppgaver det første året, men så vil du jo gjerne være med på alt, sier Ida Christine Flaten, som har hatt sitt første år som førskolelærer i Betha Thorsen Kanvasbarnehage på Frogner i Oslo, en barnehage med 125 barn.

Hun sier hun har hatt god oppfølging av pedagogisk leder, og at hun har fått prøve seg på det meste i sitt eget tempo.

– Jeg gruet meg litt til foreldresamtaler, hvor vanskelige ting av og til må tas opp. Man lager seg gjerne de verste scenarioene i hodet, men de forekommer jo veldig sjelden. Ting er stort sett ikke så skummelt som man tror, sier Flaten.

Hun ble førskolelærer rett og slett fordi flere venninner dro henne med til Kristiansand for å studere.

– De skulle flytte dit og begynne på lærerutdanningen og sa til meg: «bli med oss, så søker du på et eller annet». Jeg tittet gjennom studietilbudene og søkte på førskolelærer, og der trivdes jeg kjempegodt, sier Flaten, som gleder seg til å fortsette i jobben.

– Fra høsten blir jeg pedagogisk leder her i barnehagen. Det er kjekt at man kan avansere litt. Jeg setter veldig pris på å ha vært førskolelærer ett år først, med en god pedagogisk leder over meg. Da har jeg fått ta del i alle oppgaver, men uten å sitte med det endelige ansvaret, så nå er jeg klar, sier Flaten.

Beste øyeblikk
Mine beste øyeblikk er sammen med barna. Jeg ler masse hver dag, noe jeg setter stor pris på. For eksempel da jeg sitter ved frokosten sammen mei ei jente på fire år som spør meg om jeg kan knekke knekkebrødet hennes. Jeg spør «hvorfor det?», og hun svarer, fordi det er KNEKKEbrød, vel.

Største flause
Kanskje ikke helt en flause, men i da jeg kom fra Kristiansand etter studietiden, hadde jeg med meg et merkelig tonefall. Jeg snakket ikke Kristiansands-dialekt, men jeg hadde tatt med meg sørlandstonefallet. Så begynte flere av barna å herme etter dette rare språket mitt, og det var selvsagt ikke helt heldig. Det har rettet seg opp nå, og godt er det.

Største overraskelse
Jeg trodde det skulle bli vanskeligere å bli kjent med alle barna i barnehagen, men det var det ikke. I barnehagen vår er det en resepsjon, hvor vi bytter på å sitte. Der møter man alle foreldrene, og man lærer seg navnene på alle barna veldig fort.

 

Ida Sandholtbråten (27)
– Jeg hadde høye forventninger, men ting ble nok litt annerledes enn jeg hadde ventet, sier Ida Sandholtbråten.

Hun har hatt sitt første år som lærer ved Lindeberg skole, en ungdomsskole på østkanten i Oslo. Sandholtbråten gikk fra en stilling som leder av Pedagogstudentene til sin første lærerjobb. Foreløpig blir det med det ene året, for nå går hun over i jobb som breddekoordinator for Oslo Turnforening.

– Akkurat nå er jeg litt glad for å gjøre noe annet, sier hun.

Hun mener flere ting kan gjøres bedre for å beholde nyutdannede i læreryrket.

– Hvordan man blir tatt i mot, er ekstremt viktig, og det må gjøres noe på nasjonalt nivå med veiledningsordningen for nyutdannede, slik at den forplikter mer for skolene. Nyansatte lærere bør også få nedsatt leseplikt for å kunne få oppfølging og veiledning, sier Sandholtbråten som forteller om en arbeidsmengde som til tider har vært voldsom.

– Jeg visste før jeg begynte at dette ikke var en åtte-til-fire-jobb, men at det var så mye var jeg ikke klar over, sier hun.

Hun har en mastergrad i samfunnsfagdidaktikk og gledet seg til å undervise i sitt fagfelt, nemlig samfunnsfag.

– Men så fikk jeg kun to timer samfunnsfag i uka. Skolene må bli mer bevisste når det gjelder å bruke kompetansen til lærerne som kommer inn, for vi vil jobbe med det vi har god kompetanse i. Man må se på nyutdannede som en ressurs med masse kunnskap og som har lyst til å bidra. Når man som nyutdannet ikke finner rom for å bidra, skaper det frustrasjon, sier hun.

Beste øyeblikk
Jeg hadde en elev oppe i muntlig engelsk som lå sånn midt på treet faglig, og han skulle snakke om noe han var interessert i. Da la eleven ut om Manchester United på perfekt engelsk i sikkert ti minutter. Det var et fantastisk øyeblikk.

Største flause
Lindeberg skole har over 80 prosent minoritetsspråklige elever, og jeg klarte å bake pizzasnurrer som ikke var halal. For å si det sånn, de ble ikke spist.

Største overraskelse
Hvor lett det er å ha god kontakt med foreldre. Det er alltid noen telefonsamtaler man gruer seg til og tenker at er vanskelige å ta, men så viser det seg at foreldrene bare er veldig glade for tilbakemeldinger og oppfølging.

  

Catrine Flakk Haugen (29)
– Det første året er litt elsk-hat, smiler Catrine Flakk Haugen, som har hatt sitt første år som lærer ved Nordbytun ungdomsskole i Ås kommune i Akershus.

Hun forteller at hun i en periode i vinter var usikker på om hun ville fortsette som lærer.

– Jeg følte at livet var lite annet enn jobb og tenkte at jeg ikke strakk til, men det endret seg. Nå vil jeg definitivt fortsette. I dag har jeg for eksempel hatt en superinspirerende dag ute på ekskursjon med elevene, sier Haugen.

Hun var forberedt på at det første året ville bli tøft, så noe praksissjokk har hun ikke hatt.

– Av og til føler man på det å stå litt alene i jobben. For eksempel når det kommer til å stole på sine egne vurderinger og om de er gode nok. Det er viktig å spørre om hjelp hos kollegaer og ledelse og ikke tro man er verdensmester med en gang, sier hun.

Nå får hun opp åtte elever til eksamen i norsk muntlig. I sitt første arbeidsår.

– Jeg gruer meg litt til det, men forbereder meg grundig. Det første året har hatt en bratt læringskurve, det er sikkert, sier Haugen.

Hun husker at hun gledet seg til å gå fra studenttilværelse til jobb, slik at hun kunne få litt fri i helgene.

– Der tok jeg grundig feil, sier hun og ler.

Beste øyeblikk
Vi var på besøk i Aftenposten i forbindelse med et avisprosjekt, og den turen gav flere gode øyeblikk. For det første fordi elevene tok så godt vare på og var så rause med hverandre. Alle ble inkludert. For det andre var de faglig flinke, laget flotte produkter og kunne svare på spørsmål som går langt utover pensum. Da kjente jeg på at vi har gjort noe riktig, og ble stolt.

Største flause
Det eneste jeg kan komme på akkurat nå er at jeg en fredag etter jobb kom til å koble fra kjøleskapet på personalrommet. Mandagen etter ble jeg møtt av stram lukt og misfornøyde kollegaer uten lunsj. De var heldigvis overbærende med meg. 

Største overraskelse
Hvor åpne og hyggelige elevene er. Det er mange myter og skremselshistorier som spinner rundt ungdomsskoleelever, men de er gjort til skamme. 

 

Jim Heiberg (25)
– Jeg studerte kjemi ved universitetet, men jeg hadde nok litt for store forventninger til at det skulle være mer eksperimenter og bang. Jeg er en undrende person, og det ble for mye teori og for lite praksis på kjemistudiet. Derfor hoppet jeg over på førskolelærerutdanningen, sier Jim Heiberg, som i fjor høst begynte som nyutdannet i Bjerkealléen Kanvasbarnehage. Der trives han utmerket.

– Det var spennende å komme med all den teoretiske ballasten fra skolen og for første gang virkelig se den praktiske verden, sier Heiberg.

Han har fått utvikle seg i rolig tempo i Bjerkealléen.

– Jeg har fått jobbe med oppgaver jeg har kunnet vokse med, og det har vært en gradvis læringskurve, så jeg har ikke følt noe praksissjokk. Jeg har fått stadig litt mer ansvar, og siden april har jeg vært fungerende pedagogisk leder, sier han.

Heiberg peker på viktigheten av å bli sett som fersk i faget.

– Som helt ny trenger man en del bekreftelser på at det man gjør er riktig, og det er viktig med både ros og kritikk. Da får man noe å vokse på, og det gjør at man blir trygg i jobben, sier han.

Han råder nyutdannede som skal begynne i sin første jobb til å ta en dag av gangen.

– Ikke tenk at man skal forandre barnehageverden fra første dag i jobb. Ta korte skritt, men så mange av dem som mulig. Vær der for barna og bli kjent med dem, for det er tross alt det som er viktig, sier Heiberg.

Og mer kjemi blir det neppe på den ferske førskolelæreren.

– Jeg trives bare mer og mer i yrket. Etter dette første året, kan jeg ikke tenke meg noen annen jobb, sier han.

Beste øyeblikk
Da et barn fikk bekreftelse på at hun/han var en fin lekekamerat og venn.

Største flause
Ikke å følge opp to barn som lekte fotbad. Det resulterte i oversvømmelse på badet.

Største overraskelse
At jeg føler jeg har jobbet i barnehagen så lenge, men det har bare gått ett år.

 

Anne Christine S. Bjørnstad (27)
– Jeg har valgt riktig! Jeg stortrives, sier Anne Christine S. Bjørnstad.

Hun jobber som kontaktlærer for 4. trinn ved Rommen skole i Oslo og ser tilbake på sitt første år som nyutdannet med stor entusiasme.

– Jeg var lærervikar en periode før jeg begynte på utdanningen, og jeg skjønte da at jeg ville bli lærer. På denne skolen er det en spennende elevmasse med mange ulike kulturer, og som lærer her kan man virkelig gjøre en forskjell, sier Bjørnstad.

Hun råder nyutdannede som skal inn i sin første jobb til å være tydelige fra starten av.

– Det er viktig å finne gode rutiner så elevene blir trygge på hva du venter av dem, og hva de kan vente seg av deg. Deretter må man se elevene som dem de er. Hvis noen av dem oppfører seg krevende, ligger det gjerne noe bakom oppførselen, sier Bjørnstad.

Det såkalte praksissjokket fikk hun ikke dette året, men heller i sin første time som lærervikar som 21-åring.

– Da ble jeg sendt rett inn i en ungdomsskoleklasse i Groruddalen i Oslo og skulle undervise i matematikk. Da fikk jeg nok et sjokk, sier Bjørnstad og ler.

– Men man kommer langt med å være hyggelig med elevene, respektere dem og ikke snakke ned til dem, sier hun.

Beste øyeblikk
Det er fantastiske øyeblikk hver dag, men jeg husker spesielt da en av guttene i klassen kom midt i timen helt på eget initiativ og ga meg en lang klem, før han gikk videre for å spisse blyanten uten å si noe. Da fikk jeg tårer i øynene.

Største flause
Det viste seg at jeg hadde uttalt navnet til en elev helt feil siden første dag. Han hadde forsøkt å si fra en gang i starten, men etterhvert bare godtok han at jeg sa det slik. Da han fortalte det etter fem måneder, husket jeg det alltid siden. Det er ikke så enkelt når man har rundt 125 forskjellige elever i uka. 

Største overraskelse
Hvor utrolig glad jeg har blitt i elevene mine, og hvor mye energi de gir meg når jeg er sammen med dem. Jeg overtok kontaktlærerrollen for en klasse etter påske, og det har vært helt utrolig! Jeg visste at jeg hadde valgt riktig yrke, men jeg ante ikke at det å jobbe kunne gi meg så mye glede!  

 

Kristin Flacké (27)
– Jeg var en ung, nyutdannet jente med dialekt som skulle være klassekontakt for 10. trinn i Groruddalen. Jeg var naturlig nok ganske usikker på hvordan det kom til å gå, men det var ikke noe å bekymre seg for. De store, tøffe Grorudgutta som jeg frykta jeg skulle møte, viste seg egentlig bare å være en illusjon. Nå gleder jeg meg til å bli værende her på skolen fremover, sier Kristin Flacké ved Lindeberg ungdomsskole i Oslo.

Hun har undervist i sine to sterkeste fag, norsk og religion, livssyn og etikk (RLE).
– Jeg mener at det har vært en fordel for meg, det har gitt meg en trygg og god start, sier Flacké.

Hun har imidlertid også fått kjenne på arbeidspresset og forteller om mye arbeid på kvelder og i helger.
– Jeg har hatt 40 elever i norsk og opplever å sitte med 80 tekster som skal rettes på to uker. Da vi lærte om elevtekstvurdering på Høgskolen, brukte vi én uke på en tekst. Så rettebyrden er til tider ekstrem, sier Flacké, som har noen råd til andre nyutdannede.
– Ikke forsøk å være en annen type lærer enn det du faktisk er, for elevene er verdensmestre i å gjennomskue slikt. Og det er lov å dumme seg litt ut. By på deg selv, ha det høyt under taket og tillat humor i klasserommet. Da kommer du deg gjennom det meste, tror Kristin.
Til slutt har hun et lite hjertesukk.
– De erfarne lærerne ser gjerne på nye idéer og forslag som litt naive, men det må være rom for å være litt naiv når man er ung og nyutdannet. Det må være lov å prøve seg og gjøre egne erfaringer, ikke bare få høre fra dem som har vært i skolen lenge at «det funker jo ikke», sier Flacké.

Beste øyeblikk
Den tette relasjonen man får til elevene. Jeg kommer virkelig til å savne de elevene jeg har hatt.

Største flause
Jeg holdt på å få latterkrampe under muntlig eksamen. En elev skulle snakke om aktiv dødshjelp i Oregon i USA, men hun kalte det konsekvent for oregano. Det ble komisk med en så alvorspreget stund som fikk inn et komisk element. Jeg måtte bare si at jeg hadde satt noe i halsen. Men eleven fikk karakter 6, altså.

Største overraskelse
Hvor kort året er. Man rekker rett og slett ikke gjennom alt man ønsker å gå gjennom.

 

Ny i jobben

Hvor mange nyutdannede begynner hvert år?

Lærere: ca 2600

Førskolelærere: ca 1350

Hvordan er nyutdannede læreres møte med skolen?

  • Tre av fire arbeidet som grunnskolelærer.
  • En av fire fortsetter med utdanning.
  • Kritiske i vurderingen av lærerutdanningen.
  • Menn mer usikre på sin fremtid som lærer.
  • Tilfredse med måten de ble mottatt på skolen.
  • Mener de mestrer ulike sider ved jobben godt.
  • Minst trygge på å undervise elever med spesielle læringsbehov.
  • Arbeidsledigheten er så godt som ikke-eksisterende for nyutdannede lærere.

Kilde: Tall for 2011 fra TNS Gallup-kartlegging, Fra lærerutdanning til skole (Nifu Step-rapport fra 2009)

Veiledning for nyutdannede: www.nyutdannede.no

 

Powered by Labrador CMS