Skreddersydd etterutdanning

Høgskolen i Oslo driver skreddersydd og systematisk etterutdanning etter lærernes eller skolens behov i cirka 20 skoler i Oslo og Akershus.

På Furuset skole i Oslo etterutdannes hele personalet i arbeidstida i begynneropplæring i norsk. Ti av lærerne fordyper seg ytterligere i faget og tar en videreutdanningsenhet som gir to vekttall. Flere skoler i Bærum får tilsvarende faglig påfyll i matematikk. Bøleråsen skole i Ski satser på realfag og kunst og håndverk - for å nevne noen kurs.
Etterutdanningsoppleggene går ut på at høgskolen stiller opp med et fagteam eller en fagperson som gir faglig oppdatering og veiledning. Gjennomføringen av kursene foregår på den enkelte skole i nær tilknytning til praksis over tid.

- Opplegget virker inspirerende på begge parter. Det gir anledning til økt refleksjon over egen praksis og kompetanseutveksling, sier etter- og videreutdanningsleder ved Høgskolen i Oslo, Kari Fjell.
Etter at det ble kjent at høgskolen tilbyr kurs av denne typen, er tilbudet blitt populært.
- Lærerne har et kontinuerlig behov for etterutdanning. De både vil og ønsker å være oppdatert - men ønsker en utdanning tilpasset deres behov, som er systematisk, og gjerne modulbasert, sier Fjell.
Mange skoler har egne budsjettmidler til slikt bruk, enkelte kommuner bidrar direkte med midler. Høgskolen er dessuten orientert om instanser der det er mulig å søke om etterutdanningsmidler.

Powered by Labrador CMS