Læreres og elevers IKT-ferdigheter kartlegges
Er det slik at elever kan mer IKT enn lærere og at gutter kan mer enn jenter? Dette er blant spørsmålene Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) ønsker å få svar på.
Departementet gjennomfører nå en
nasjonal undersøkelse som tar sikte på å teste
kunnskaper og ferdigheter i bruk av IKT hos elever og lærere.
Elever og lærere i grunnskolen, videregående skole
og ved lærerutdanningen blir bedt om å være med. Det
er Datakortet as som gjennomfører undersøkelsen som er
lagt opp dels som en egenevaluering, dels som en praktisk
prøve med bruk av datamaskin. Det er ikke en individuell test
av den enkelte elev, lærer eller skole. Resultatene skal
derfor ikke kunne føres tilbake til den enkelte som
deltar i undersøkelsen. Deltakerne vil blant annet få
spørsmål om hvor mange timer de daglig tilbringer ved
pc-en, egen oppfatning av datakompetanse og en brukertest. En
pilotundersøkelse som Datakortet gjennomførte i fjor,
viser at gutter har langt høyere tanker enn jenter om sine
egne dataferdigheter, men at forskjellen i praksis ikke er så
stor. Pilotundersøkelsen viste at forskjellen mellom
læreres og elevers ferdigheter heller ikke er så stor,
men at datakompetansen blant lærerne er svært sprikende.
Mens elever kan mer om chatting og Internett, har lærerne
tilegnet seg mer nyttige kunnskaper som tekstbehandling og bruk av
regneark.