Fylkene beholder ansvaret for opplæring på sjukehusene
Med statens overtakelse av sjukehusene, er det blitt vurdert om staten også skal overta ansvaret for opplæringa av pasienter ved medisinske institusjoner. Foreløpig skal fylkene beholde ansvaret.
Spørsmålet om hvem som skal ha
opplæringsansvaret for pasienter ved medisinske institusjoner
blir drøftet i et lovforslag fra Utdannings- og
forskningsdepartementet som Stortinget skal ta stilling til i
slutten av februar. Det blir vist til at tida ikke er moden for
å endre ansvaret for opplæring. Departementet frykter at
oppmerksomheten om økonomiske og helsefaglige interesser
får større oppmerksomhet framfor opplæringsansvaret.
Sjukehusreformen skal få tid til å gå seg til
før ansvaret for sekundære oppgaver blir vurdert. Usikkert
departement
Da saka var på høring i fjor pekte daværende Norsk
Lærerlag og Lærerforbundet på at det kunne bli
lønnsforskjeller og andre arbeidstidsordninger for
lærerne ved helseinstitusjoner enn for kommunalt tilsette. I
en fellesuttalelse fra de to organisasjonene forutsatte de at
lærere uansett arbeidstilknytning får de samme
lønns- og arbeidsvilkårene og tariffavtalene som i
skoleverket for øvrig.
Etter opplæringslova er fylkeskommunen pålagt å ha
pedagogisk-psykologisk tjeneste og oppfølgingstjeneste. Dersom
staten skulle overta ansvaret for opplæring ved sjukehusene,
måtte den også ta over de hjelpetjenestene som er
regulert av opplæringslova. Dermed ville vi få tre
parallelle hjelpetjenester i skolen; kommunal, fylkeskommunal og
statlig.
Utdanningsdepartementet er usikkert på om ansvaret
for opplæringa ved institusjonene bør være statlig
eller fylkeskommunalt. Etter en samlet vurdering av argumentene for
og imot de to alternativene, mener departementet at det er mest
hensiktsmessig at fylkene gir elevene opplæringstilbud i den
tida de er pasienter ved medisinske institusjoner. Det har
sammenheng med at fylkene har ti års erfaring med å ha
ansvaret for opplæringa ved medisinske og sosiale
institusjoner. De har ordninger, rutiner og avtaler som gir
forsvarlig drift av skolevirksomheten.
I tillegg til forslaget om at fylkene skal beholde ansvaret for
opplæringen ved sjukehusene foreslår departementet å
endre navnet på KRL-faget til kristendoms-, religions- og
livssynskunnskap og at ansvaret for skyss av førskolebarn blir
overført fra fylkene til kommunene.