En av ti slutter i videregående

Fra 1996 til 2000 økte antall Oslo-elever som sluttet i videregående skole med over to prosent.  Økningen var størst blant minoritetsspråklige elever i yrkesfaglige studieretninger.

I Oslos videregående skoler økte på disse fire årene tallet på elever som sluttet fra 872 til 1140. Dette tilsvarer en økning fra 7,4 til 9,6 prosent. De fleste som faller fra er minoritetsspråklige. I  2000 sluttet hele 18 prosent i yrkesfag  og åtte prosent i allmennfag i denne gruppen. Dette framgår av en sak fra byrådet i Oslo.

I Oslo-skolen er det såkalt "fritt skolevalg" for elevene. Frafallet er høyere på grunnkursene enn på videregående kurs.  På enkelte av grunnkursene i yrkesfag er frafallet hele 40 prosent. Flest faller fra på skoler og kurs med lave gjennomsnittlige inntakspoeng, som Sogn og Elvebakken videregående skoler, som begge er yrkesfaglige.
Antallet som faller fra varierer fra studieretning til studieretning. Størst er frafallet  i studieretning for mekaniske fag og tekniske byggfag. Det gjelder også hotell- og næringsmiddelfag, mens sjøfartsfag, teknisk fagskole og studieretning for kjemi- og prosessfag har lavt frafall. De allmennfaglige studieretningene og musikk, dans, drama (MD) har også lavt frafall, MD aller lavest. I tillegg er formgivningsfag og helse- og sosialfag sterkt representert ved skolene med høyt frafall.
Det har vært en jevn stigning i frafallet etter at reform 94 ble innført. Skoleåret før reformen var frafallet 6,2 prosent av elevene.
Hovedforklaringen til det økte frafallet ligger neppe i at elever ikke kommer inn på førstevalg eller at de mistrives på skolen, konkluderer forskningsinstitusjonen Læringslaben som har skrevet rapporten for byrådet i Oslo. I perioden 1996 til 2000 var disse faktorene konstante mens frafallet økte. Læringslaben konkluderer i sin rapport med at manglende faglig motivasjon og mestring trolig er en av hovedårsakene. Økt innslag av teori i yrkesutdanningen har det gjort det vanskeligere for de skolesvake elevene å mestre kravene, noe som fører til manglende motivasjon. Undersøkelser viser likevel at det å ikke komme inn på førstevalg av skole eller studieretning, svekker motivasjonen og øker faren for frafall. Feilvalg og manglende trivsel i det sosiale miljøet ved skolen er også viktige faktorer.
I en uttalelse fra byrådet i Oslo heter det blant annet at den enkelte skole har ansvaret for å finne de løsninger som passer best til sine elevers behov. Skolene oppfordres til å være kreative og tenke nytt.

Powered by Labrador CMS