En av ti slutter i videregående
Fra 1996 til 2000 økte antall Oslo-elever som sluttet i videregående skole med over to prosent. Økningen var størst blant minoritetsspråklige elever i yrkesfaglige studieretninger.
I Oslos videregående skoler økte
på disse fire årene tallet på elever som sluttet fra
872 til 1140. Dette tilsvarer en økning fra 7,4 til 9,6
prosent. De fleste som faller fra er minoritetsspråklige.
I 2000 sluttet hele 18 prosent i yrkesfag og åtte
prosent i allmennfag i denne gruppen. Dette framgår av en sak
fra byrådet i Oslo. I Oslo-skolen er det såkalt "fritt
skolevalg" for elevene. Frafallet er høyere på
grunnkursene enn på videregående kurs. På
enkelte av grunnkursene i yrkesfag er frafallet hele 40 prosent.
Flest faller fra på skoler og kurs med lave gjennomsnittlige
inntakspoeng, som Sogn og Elvebakken videregående skoler, som
begge er yrkesfaglige.
Antallet som faller fra varierer fra studieretning til
studieretning. Størst er frafallet i studieretning for
mekaniske fag og tekniske byggfag. Det gjelder også hotell- og
næringsmiddelfag, mens sjøfartsfag, teknisk fagskole og
studieretning for kjemi- og prosessfag har lavt frafall. De
allmennfaglige studieretningene og musikk, dans, drama (MD) har
også lavt frafall, MD aller lavest. I tillegg er
formgivningsfag og helse- og sosialfag sterkt representert ved
skolene med høyt frafall.
Det har vært en jevn stigning i frafallet etter at reform 94
ble innført. Skoleåret før reformen var frafallet
6,2 prosent av elevene.
Hovedforklaringen til det økte frafallet ligger neppe i at
elever ikke kommer inn på førstevalg eller at de
mistrives på skolen, konkluderer forskningsinstitusjonen
Læringslaben som har skrevet rapporten for byrådet i
Oslo. I perioden 1996 til 2000 var disse faktorene konstante mens
frafallet økte. Læringslaben konkluderer i sin rapport
med at manglende faglig motivasjon og mestring trolig er en av
hovedårsakene. Økt innslag av teori i yrkesutdanningen
har det gjort det vanskeligere for de skolesvake elevene å
mestre kravene, noe som fører til manglende motivasjon.
Undersøkelser viser likevel at det å ikke komme inn
på førstevalg av skole eller studieretning, svekker
motivasjonen og øker faren for frafall. Feilvalg og manglende
trivsel i det sosiale miljøet ved skolen er også viktige
faktorer.
I en uttalelse fra byrådet i Oslo heter det blant annet at den
enkelte skole har ansvaret for å finne de løsninger som
passer best til sine elevers behov. Skolene oppfordres til å
være kreative og tenke nytt.