Det halter for svensk skole

Meldinger om altfor mye og grov mobbing, mistrivsel og en rekke arbeidsmiljøproblemer ryster Sverige. Dagens Nyheter krever en skolepolitikk bygd på britiske erfaringer.

I tillegg til svakheter i skolen, mangler det heller ikke nedslående rapporter om at svenske elever ikke gjør det så godt på skolen som de burde, og at det er vanskelig å rekruttere lærere til skolen.
 
Dagens Nyheter ga på lederplass sist uke en nedslående beskrivelse av tilstanden i svensk skole i forbindelse med utskifting av en skoleminister som media og opposisjonen har kritisert for å være utydelig og lite troverdig.
 
Lærerorganisasjonene, derimot, gir Ingegerd Wännersson god karakter og framhever hennes evne til å lytte. Det siste året kom det sterke reaksjoner mot Skolverkets forslag om å fjerne karakterene på nasjonale prøver.
 
Skoleministeren stoppet forslaget, noe som blir trukket fram som et eksempel på hennes lydhørhet.
 
Lärarförbundets nyvalgte leder, Eva-Liz Preisz, peker på hva statsråden har fått igjennom og nevner økte statstilskudd for at elevene skal kunne møte flere voksne, at barnehagene har fått en egen læreplan samtidig som barnehagene er blitt en del av utdanningssystemet. Alle barn over fire år har dessuten fått rett til barnehageplass.
 
Samtidig slår Dagens Nyheter fast at lærerne ikke skal behøve å skamme seg over yrket sitt. Det bør heller den avgåtte statsråden gjøre etter fire år som skoleminister. Avisa beskylder ministeren for å ha hatt for enkle svar på hvordan skolens problemer kan løses. Ett av hennes standardsvar har vært flere voksne i skolen. Dagens Nyheter er enig i at det trengs, men ikke hvilke som helst voksne. Skolen må få kvalifiserte lærere og skikkelige skoleledere, slik at Sverige kan få en skole som våger å være skole, mener avisa.
 
Avisa råder statsminister Göran Persson til å lære av Storbritannias statsminister Tony Blair, som har sørget for økte lærerlønninger, lagt stor vekt på skoleledernes betydning, laget en bedre lærerutdanning, økt innsatsen overfor skoler som ikke holder mål, gitt elevene større utfordringer og trukket fram velfungerende skoler som forbilder.
 

Powered by Labrador CMS