- Nødvendig med litt reklame i skolen

Utdanningsminister Kristin Clemet (H) er åpen for at litt reklame i skolen kan være på sin plass.

I Stortingets spørretime i dag trakk hun fram at unge mennesker flytter fra bygda fordi de ikke kjenner til hvilke jobbmuligheter bygdas kjernebedrift har. Et samarbeid mellom skoler og bedrifter og litt reklame for bedriftene, mener statsråden kan være en fordel. Hun nevnte også at det er forskjell på å reklamere for Cola eller ordbøker i skolen. Bruk av Internett gjør det også vanskelig å hindre reklame i skolen.
 
Statsråden gjorde det klart at hun ikke vil nekte skoler å bruke lærebøker med reklame i undervisningen. Hun uttrykte tillit til at grunnskoler og videregående skoler er seg sitt ansvar bevisst.
 
Det var Lena Jensen (SV) som tok opp spørsmålet om reklame i skolen. Hun ville vite om statsråden hadde noen betenkeligheter ved bruk av lærebøker med reklame rettet mot barn og unge. Clemet forsøkte å berolige Jensen ved å vise til Sem-erklæringen for samarbeidsregjeringen under ledelse av Kjell Magne Bondevik (KrF). Her heter det at:
 
"Barn og ungdom bør læres opp til å være bevisste og kritiske i forhold til reklame og annen kommersiell påvirkning. Samarbeidsregjeringen vil opprettholde en restriktiv linje for reklame rettet mot barn. Det er spesielt viktig at ikke skolen blir en arena for markedsføring og kommersialisering."
 
På spørsmålet om statsråden vil gjøre skolen til reklamefri sone, viste Clemet til at regjeringen arbeider med følge opp Nyborg-utvalgets innstilling hvor et lovforbud mot reklame i grunnskolen er foreslått. Statsråden gjorde dessuten Jensen oppmerksom på at regjeringen ikke hadde bestemt seg for hva den skal mene om lovforbud av reklame i skolen, men at hun som utdanningsminister ville vurdere forslaget seriøst.
 

Powered by Labrador CMS