- 500 000 årlig til matematikklærerne
Førsteamanuensis Einar Jahr ved lærerutdanningen ved Høgskolen i Hedmark mener at matematikklærere bør ha en årslønn på en halv million kroner.
35 prosent av de oppmeldte møtte ikke til den fornyede
eksamenen.
Jahr mener ifølge Hamar Arbeiderblad at
svikten er å finne på flere plan.
- De resultatene vi nå ser, er et
resultat av feilslått matematikkundervisning i norsk skole
gjennom flere år. Mange studenter viser liten interesse for
faget og jobber derfor for lite med det. Vi ser også at
studentene ofte ikke er i stand til å lage gode nok
undervisningsopplegg i matematikk slik de skal når de selv
kommer ut i skolen. Studenter som sliter med faget, får tilbud
om ekstra undervisning, men de som burde ha gått der, benytter
ofte ikke dette tilbudet.
- Vi på høgskolen kan ikke lage gull
av gråstein. For å lokke til oss dem som liker matematikk
i utgangspunktet, må vi gi lærerne som underviser i
skolen i dette faget, en mye bedre lønn, sier Jahr til
avisen.
Skolefokus snakket med Jahr sist sommer om
problemfaget matematikk. Han mente da at grunnlaget for matematisk
innsikt legges allerede i barnehage og hjem. Her bør en
være bevisst på å øve inn begreper og
tallforståelse. Godt språk er smittsomt, var hans
fyndord. Det er mange som har tatt til orde for å splitte opp
lærerutdanningen etter det nivå i skolen en senere
ønsker å arbeide på.
- Mange lærere som har et dårlig
forhold til matematikk, vil da sikkert velge å utdanne seg for
småskoletrinnet, og det vil være en ulykke. De yngste
skal ha de beste matematikklærerne! Og de burde være
lønnet på linje med dataingeniører, sa Jahr den
gangen til Skolefokus.
Han mente at ett strakstiltak for å bedre
på situasjonen ville være å sette inn en massiv
etterutdanning av lærere. I en lang periode, fra 1974 til
1990, var ikke matematikk obligatorisk fag i lærerutdanningen.
Ikke minst ville det være viktig å fange opp dem som ikke
har hatt faget i sin profesjonsutdanning.