Sterk kritikk av lærerutdanningene

Både førskolelærerutdanningen og allmennlærerutdanningen får sterk kritikk i en evaluering Norgesnettrådet står bak.

Norgesnettrådet er et rådgivende organ under Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD).
 
I evalueringen heter det om førskolelærerutdanningen at studentene i liten grad føler at de kan påvirke studiet. Det stilles få klare krav, det skjer lite nytenkning rundt praksis, prosjektarbeid står lite sentralt, det er lite samarbeid med allmennlærerutdanningen, flertallet av dem som arbeider innen førskolelærerutdanningen er mer interessert i faget sitt enn i selve førskolelærerutdanningen. Mange tilfeldigheter rår innen utdanningen.
 
Om allmennlærerutdanningen heter det at rammeplanen er altfor detaljert med over 200 mål og at kvaliteten på utdanningen oppleves som for personavhengig. Utdanningen er for lite profesjonsrettet og ikke à jour med det som skjer ute i grunnskolen, heter det blant annet i evalueringsrapporten.
 
Evalueringsrapporten er basert på evalueringen av allmennlærerutdanningen ved høgskolene i Finnmark, Bodø, Telemark, Østfold og Norsk Lærerakademi, og ved førskolelærerutdanningene ved høgskolene i Agder, Hedmark, Stavanger, Vestfold og Dronning Mauds Minne Høgskolen i Trondheim.

Powered by Labrador CMS