Seksåringene må leke mindre

Politisk rådgiver Elisabeth Aspaker iUtdanningsdepartementet mener at seksåringene må fåmer skole og mindre lek.

Aspaker uttaler til Harstad Tidende at hennes inntrykk er at det er for mye barnehage og for lite skole det første skoleåret.
- Innholdet er for slapt. Både unger og foreldre er skuffet over at elevene ikke lærer mer i første klasse, sier rådgiveren.
Hun er blitt kontaktet av avisen i forbindelse med at Seljestad barneskole i Harstad ønsker å gå i gang med forsøk der elevene skal kunne få begynne på skolen den dagen de fyller seks år, og ikke nødvendigvis vente til ordinær skolestart om høsten.
Rektor Leiv Johnsen sier til Utdanning at hensikten med forsøket er å kunne sosialisere seksåringene på en mykere måte enn å la alle møte skolen i samlet flokk i august. Dette tilbudet vil statistisk omfatte over halvparten av det aktuelle elevkullet. Ordningen som foreslås, vil gjøre det mulig i mye større grad å lage opplegg som passer den enkelte. Nykommerne vil få som rollemodeller elever som allerede er sosialisert.

- Hva synes du om rådgiverens uttalelse til avisen?
- Aspaker har sine erfaringer fra arbeid i ungdomsskolen, og jeg tror at hun forbinder lek med fri lek. Det vi gjør, er at vi bruker leken som pedagogisk metode. All vår erfaring tilsier at på begynnertrinnet er dette den riktige veien å gå. Lek er en metode som også kan anvendes langt oppover i klassene. Ja, kanskje skulle vi voksne også leke mer, humrer Johnsen.
- Vil ordningen med skolestart ved fylte seks år koste mye?
- Nei, vi har tenkt å få det til innenfor de midler vi ordinært får. Vi har riktignok søkt om kommunale prosjektmidler i startfasen i tilfelle forsøket får grønt lys, sier Johnsen.

Powered by Labrador CMS