Økende bekymring for atferdsproblemer

Stadig flere lærere mener at disiplinproblemene i skolen er svært alvorlige, og bekymringene i forhold til elevers atferd øker. Det viser forskningsrapporten "Elevatferd og læringsmiljø 2000".

  • Les rene fakta fra forskningsrapporten nederst i artikkelen.
  • Terje Ogden gir fem råd for å takle atferdsproblemer, også nederst i artikkelen.

Forskningsrapporten "Elevatferd og læringsmiljø 2000"er gjennomført blant 464 lærere i grunnskolen. Den er utført på oppdrag fra Læringssentret og var ferdig i august 2001, men er tidligere ikke kjent.
Forskningsrapporten er levert av professor Terje Ogden og rektor Eyvind Lindberg ved Universitetet i Oslo. Forskerne har tatt for seg endringer i elevatferd og læringsmiljø over en 32-måneders periode, fra våren 1997 til høsten 1999.
Rapporten peker blant annet på at dobbelt så mange lærere mente at disiplinproblemene i grunnskolen var alvorligere eller meget alvorligere i 1999 enn i 1997.

- Ønsker endring
- Lærerne ser faresignalene og ønsker endring. De mener deres muligheter for å bli kjent med elevene er for liten og at teoripresset er for stort. De ønsker å endre innholdet i skolen og gi alternative muligheter for å mestre skolen på nye og utradisjonelle områder. Det virker som om mange lærere har resignert. Det er alarmerende at lærerne opplever at infrastrukturen ved skolen bryter sammen. De opplever både en reell økning i problemene og at de har mindre å stille opp med, sier Ogden.
Av rapporten framgår at elevenes atferd på ungdomstrinnet har utviklet seg mest negativt, selv om lærere på barnetrinnet også rapporterer om flere atferdsproblemer i perioden. De fleste lærerne rapporterte om fysiske og verbale angrep på medelever både på barne- og ungdomstrinnet. Frekke og uhøflige henvendelser, banning og voldsomme krangler er like vanlige på begge trinnene.

- Også sunne reaksjoner
- Noen av atferdsproblemene, som avbrytelser og støy i timen, skyldes barn og unges aktivitet og selvhevdelse, og kan være sunne reaksjoner på et dårlig skolemiljø eller en kjedelig undervisning. Lærere sier de takler slike reaksjoner bra, men at det er summen av alt de ikke klarer, sier Ogden. Han mener undersøkelsen viser at det største problemet er at skolen er for teoretisk for de svake elevene.
- En må redusere skolenederlagene for de vanskeligste elevene. De opplever å stange i veggen det meste av skoletiden. Hadde vi klart å gjøre skoledagen deres mer mestringspreget, ville vi fjernet mye angst og aggresjon. Ogden vil ikke tilbake til spesialskolene, men vil ha alternativ pedagogikk inn i den vanlige skolen.
- Det trengs et moderniseringsprosjekt i skolen. Det må gjøres noe med den grunnleggende strukturen. Fagplanene har for mye av tradisjonelle kunnskapsfag, de bør inneholde mer av barns virkelighet, mer praktiske fag og kunst- og kultur. Det trengs også en sosial læreplan for hvordan elevene kan lære å omgås andre, sier Ogden.
Ogden/Lindberg har sammenholdt resultatene med Senter for leseforsknings leseprestasjonsundersøkelse over samme periode. Resultatene viser at i de lesesvake klassene var det større innslag av forstyrrelser, arbeidsvegring og bråk i timene enn i de lesesterke. 

  • "Elevatferd og læringsmiljø 2000"
  • Lærerne er bekymret for ti prosent av elevene på grunn av atferden deres.
  • Antall lærere som mener disiplinproblemene var alvorlige eller svært alvorlige økte fra 12 prosent (1997) til 25 prosent (1999).
  • Åtte av ti lærere opplever snakking utenom tur, bevisst arbeidsvegring, forstyrrelse og hindring av medelever, manglende hensyn og omtanke elevene imellom.
  • Sju av ti barneskolelærere rapporterte om fysiske og verbale angrep på medelever - på ungdomstrinnet opplevde seks av ti lærere dette.
  • Lærerne ønsker styrking av lærersamarbeidet, økt veiledning, støtte fra kolleger, økt vekt på ros av elevenes engasjement og mer tid til enkeltelever.
  • Fem råd for å takle problematferd
  • Professor Terje Ogden har formulert fem råd som kan være til hjelp i forhold til å takle problematferd.
  • Formuler klare regler og klare prosedyrer ved regelbrudd. Sørg for kriseberedskap ved konflikter og hendelser. Bevisstgjøring av skolens verdigrunnlag med felles målsettinger. Lærere må tolke reglene likt.
  • Ha pedagogiske opplegg for å styrke elevenes sosiale ferdigheter.
  • Gi lærere kompetanseheving i klasseledelse. Lærerne må ha kjennskap til faget som det undervises i, evnen til å planlegge og gjennomføre en time med god flyt og evnen til å håndtere en gruppe.
  • Styrk elevens innflytelse og medvirkning i skolen. Gjør skolen mer praktisk. Elever som mislykkes eller kjeder seg, viser dårlig atferd.
  • Styrk kontakten med foresatte.

Powered by Labrador CMS