Mobiltelefon som ressurs i skolen
Norske lærere utfordres til å tenke positivt om mobiltelefoni og skolen. En konkurranse skal gi svar på om mobiltelefonen er en ressurs for skolen.
Alle har den, og alle bruker den, i hvert fall
ungdommen. Mobiltelefonbruken - eller skal vi heller bruke nyordet
mobilblottingen - er blitt en del av hverdagen. Selv skolen slipper
ikke unna. SMS-meldinger - tekstmeldinger - sendes og mottas, ikke
bare i friminuttene, men også i timene. Og mange lærere
fortviler. - Tenk nytt Mobilkonkurranse Ny
undersøkelse
Nå vil Utdanningsforbundet og Norges
teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim vri
spørsmålet og se om kanskje mobiltelefonen er en ressurs
for skolen.
De inviterer i disse dager norske lærere til å tenke nytt
og annerledes. Kan vi nyttiggjøre oss denne nymotens saken
også i skolen? Er det i det hele tatt noe positivt med
mobilen, eller er det bare en pest og en plage?
Det konkrete utgangspunktet er en konferanse om utdanning som skal
arrangeres i Trondheim i mai. Årets konferanse, som er den
åttende i rekken, vil ta for seg moderne teknologi i
skolen.
- Dette er begynnelsen på en utvikling, hvor alt blir
konvertert inn i en felles teknologi der telefon, pc, Internett,
tv, og så videre, innbefattes fullt og helt, sier Kjell Atle
Halvorsen, leder ved laboratoriet for informasjons- og
kommunikasjonsteknologi (IKT) og læring ved Norges
teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).
Derfor går det ut en invitasjon til samtlige
ungdoms- og videregående skoler i landet om å delta i en
konkurranse der en ser om mobiltelefonen er en ressurs i skolen.
Det betyr at alle lærere inviteres til å beskrive hvordan
de har brukt, eller kommer til å benytte, mobiltelefon i
forbindelse med egen undervisning.
Prosjektet vil bli vurdert av en jury bestående av folk fra
NTNU og Utdanningsforbundet, der de tre beste skolene blir
premiert.
1. premie er et studiestipend, gitt av Utdanningsforbundet, på
et visst antall kroner. Summen er ennå ikke bestemt. Samtidig
kommer det en invitasjon til konferansen NKUL 2002 (NKUL = Norsk
konferanse om utdanning og læring) der klassen kan presentere
sitt prosjekt, hvor både reisen og to overnattinger for inntil
tre personer er betalt. 2. og 3. premie er også en invitasjon
til konferansen.
Samtidig gjennomføres det en undersøkelse som
skal vise elevenes mobilbruk på ungdomstrinnet og på
videregående skole.
- Men for å få til en landsdekkende referanseramme,
må det stilles penger til disposisjon, og gjerne da fra
Utdanningsforbundet, sier Berit Skog som er hovedansvarlig for
undersøkelsen. Hun har tidligere funnet ut at døve og
hørselshemmede har gjort seg nytte av mobiltelefonen. De
kommer mye lettere i kontakt med kameratene, så sånn sett
er det en stor nyvinning for disse ungdommene.
- Jenter har også tatt i bruk mobilen, i like stor grad som
guttene. Det medfører at jentene bruker pc og Internett mer
enn venninner som ikke har mobil. SMS-språket kan også
være en kreativ ressurs. Elevene kan kombinere norsk og
engelsk, og det gjør det mer pragmatisk å bruke 2.
fremmedspråk. De bruker gjerne også forkortelser, selv om
det lett kan forflate og utvanne språket. Det litt negative er
at mange benytter SMS-språket til å mobbe sine medelever.
Men vi vet ennå ikke hvor utbredt dette er, sier Skog.
Riktignok ser både hun og Halvorsen at det er litt unorsk med
et pedagogisk mesterskap om bruk av mobiltelefon i skolen.
- Men det får heller stå sin prøve, sier de to
trønderne. De kunne gjerne ha lagt til at hensikten helliger
middelet.