Mobiltelefon som ressurs i skolen

Norske lærere utfordres til å tenke positivt om mobiltelefoni og skolen. En konkurranse skal gi svar på om mobiltelefonen er en ressurs for skolen.

Alle har den, og alle bruker den, i hvert fall ungdommen. Mobiltelefonbruken - eller skal vi heller bruke nyordet mobilblottingen - er blitt en del av hverdagen. Selv skolen slipper ikke unna. SMS-meldinger - tekstmeldinger - sendes og mottas, ikke bare i friminuttene, men også i timene. Og mange lærere fortviler.

- Tenk nytt

Nå vil Utdanningsforbundet og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim vri spørsmålet og se om kanskje mobiltelefonen er en ressurs for skolen. 
De inviterer i disse dager norske lærere til å tenke nytt og annerledes. Kan vi nyttiggjøre oss denne nymotens saken også i skolen? Er det i det hele tatt noe positivt med mobilen, eller er det bare en pest og en plage?
Det konkrete utgangspunktet er en konferanse om utdanning som skal arrangeres i Trondheim i mai. Årets konferanse, som er den åttende i rekken, vil ta for seg moderne teknologi i skolen.
- Dette er begynnelsen på en utvikling, hvor alt blir konvertert inn i en felles teknologi der telefon, pc, Internett, tv, og så videre, innbefattes fullt og helt, sier Kjell Atle Halvorsen, leder ved laboratoriet for informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Mobilkonkurranse

Derfor går det ut en invitasjon til samtlige ungdoms- og videregående skoler i landet om å delta i en konkurranse der en ser om mobiltelefonen er en ressurs i skolen. Det betyr at alle lærere inviteres til å beskrive hvordan de har brukt, eller kommer til å benytte, mobiltelefon i forbindelse med egen undervisning.
Prosjektet vil bli vurdert av en jury bestående av folk fra NTNU og Utdanningsforbundet, der de tre beste skolene blir premiert.
1. premie er et studiestipend, gitt av Utdanningsforbundet, på et visst antall kroner. Summen er ennå ikke bestemt. Samtidig kommer det en invitasjon til konferansen NKUL 2002 (NKUL = Norsk konferanse om utdanning og læring) der klassen kan presentere sitt prosjekt, hvor både reisen og to overnattinger for inntil tre personer er betalt. 2. og 3. premie er også en invitasjon til konferansen.

Ny undersøkelse

Samtidig gjennomføres det en undersøkelse som skal vise elevenes mobilbruk på ungdomstrinnet og på videregående skole.
- Men for å få til en landsdekkende referanseramme, må det stilles penger til disposisjon, og gjerne da fra Utdanningsforbundet, sier Berit Skog som er hovedansvarlig for undersøkelsen. Hun har tidligere funnet ut at døve og hørselshemmede har gjort seg nytte av mobiltelefonen. De kommer mye lettere i kontakt med kameratene, så sånn sett er det en stor nyvinning for disse ungdommene.
- Jenter har også tatt i bruk mobilen, i like stor grad som guttene. Det medfører at jentene bruker pc og Internett mer enn venninner som ikke har mobil. SMS-språket kan også være en kreativ ressurs. Elevene kan kombinere norsk og engelsk, og det gjør det mer pragmatisk å bruke 2. fremmedspråk. De bruker gjerne også forkortelser, selv om det lett kan forflate og utvanne språket. Det litt negative er at mange benytter SMS-språket til å mobbe sine medelever. Men vi vet ennå ikke hvor utbredt dette er, sier Skog. Riktignok ser både hun og Halvorsen at det er litt unorsk med et pedagogisk mesterskap om bruk av mobiltelefon i skolen.
- Men det får heller stå sin prøve, sier de to trønderne. De kunne gjerne ha lagt til at hensikten helliger middelet.

Powered by Labrador CMS