- Utdanningsforbundet mangler SFO-politikk
- Utdanningsforbundet har ingen politikk på hva de vil med skolefritidsordningen og medlemmene sine der. Vi faller mellom alle stoler, hevder SFO-leder og medlem av Utdanningsforbundet, Inger Lønn Lervang i Fredrikstad.
- Det innebærer at få saker som tas opp på klubbnivå, er aktuelle for oss og at det er dårlig kunnskap om våre vilkår. Vi trenger hjelp av Utdanningsforbundet for å få rektorene og de tillitsvalgte mer opptatt av SFO i hverdagen, sier Inger Lønn Lervang.
Hun sier at SFO-lederne i Fredrikstad tidligere har alliert seg med avdeling for førskolelærere i Norsk Lærerlag og fått god hjelp og støtte. Nå er denne muligheten for organisering falt bort.
- SFOs ensomme posisjon er en av forklaringene på den vilkårlige behandlingen SFO er utsatt for. Vedtektene for SFO praktiseres ulikt fra kommune til kommune: Det er ulik tolkning av hvor mange barn det skal være per ansatt. Det er store forskjeller i hvilke utdanningskrav som stilles til lederne. Mens Fredrikstad krever at lederne skal ha pedagogisk utdanning, har Sarpsborg ikke et slikt krav. Lønna til SFO-lederne varierer med over 20 lønnstrinn. De ansatte blir dårlig ivaretatt. Det står for eksempel ingenting om kompetanseheving av de ansatte verken i kommuneplanen eller i planer fra departementet.
SFO-lederne føler seg helt mellom barken og veden - noe som fører til stor utskifting av personale, sier Inger Lønn Lervang, som har arbeidet for å bedre SFO-ledernes stilling i Fredrikstad i fire år. Etter hvert synes hun en del ting har falt på plass. Blant annet vil det i løpet av året bli satt i gang kompetansehevingstiltak for personalet i SFO i samarbeid med Høgskolen i Østfold.
- Mange barn tilbringer mye tid i SFO. Barnevern, flyktningkontoret og PPT anbefaler å benytte SFO, fordi de mener tilbudet er bra. Kommunen mener derimot at vi ikke er en pedagogisk virksomhet, og ser vel mer på tiden i SFO som et slags "bursdagsselskap" med fri lek hele tiden, avslutter Inger Lønn Lervik.