Merete Henden Kronholm er norsklærer ved Mysen videregående skole og mottager av prisen for Fabelaktig formidling 2017. Foto: Hege Lunde
Merete Henden Kronholm er norsklærer ved Mysen videregående skole og mottager av prisen for Fabelaktig formidling 2017. Foto: Hege Lunde

– Jeg forventer ikke svar med en gang, men ber elevene tenkeskrive

– Jeg forventer ikke et svar med en gang jeg stiller et spørsmål. Isteden ber jeg dem tenkeskrive i tre minutter og mene noe før vi går videre, sier Merete Henden Kronholm, norsklærer og mottager av prisen for Fabelaktig formidling 2017.

Hun forteller at hun har snudd på andelen lærerstemme mot elevstemme i en klassetime.

– Ofte ligger lærerstemmen på 80 % av timen og elevene utgjør bare 20 %. I mine timer snakker elevene mest, gjerne sammen i par eller grupper. Jeg er en moderator, eller trener om du vil. Jeg kan ikke lære elevene noe annet enn å lære å tenke, og det kan skrivingen hjelpe dem med, forteller Kronholm til fabelaktigformidling.no.

Hun leser for eksempel ikke Ibsens skuespill fra perm til perm med elevene.

– Jeg mener Ibsen er viktig, men det er mange måter å gi elevene dybdekunnskap om hans forfatterskap på, som samtidig engasjerer elevene mer, sier hun.

I stedet lagde klassen en Ibsen-festival hvor elevene i grupper skulle finne sitater fra ulike skuespill, lage plakater og si litt om stykkets relevans i dag.

Hun har blant annet fått prisen for å ta elevenes tekster ut av klasserommet. Det gjør hun ved å finne et tema som engasjerer elevene.

– Deretter skriver de innlegg i en avis eller i sosiale medier om det. Slike skriveprosjekt har resultert i innlegg både i Aftenposten (Si;D) og Smaalenenes Avis, sier hun.