Etterlyser bedre digital utdanning for barnehagelærere
Nina Bølgan mener det vil være absurd å holde de digitale verktøyene unna barnehagene. Utdanningen må også bli bedre på digital kompetanse.
Hun er tidligere førstelektor ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), og er en av dem som tydeligst har profilert bruk av IKT i barnehagesammenheng.
Bedre digital kompetanse
– En av barnehagens oppgaver er å videreføre de erfaringene barn har hjemmefra. Med utgangspunkt i barnas nysgjerrighet og forutsetninger skal personalet sørge for at barna tar i bruk teknologi. Da må de ha tilgang til teknologi. Rammeplanen sier også at barna skal få hjelp til å bearbeide og reflekter over medieinntrykk. Slik kan personale bidra til at barna kan forholde seg nysgjerrige og kritiske til mediebildet, sier Bølgan.
Bølgan mener det er helt avgjørende at den digitale kompetansen blant de ansatte blir bedre.
– Mange er skeptiske fordi de tror at det bare dreier seg om apper og dataspill. Økt digital kompetanse hos alle ansatte vil bidra til å videreutvikle og styrke barnehagen, både som pedagogisk institusjon og som lærende organisasjon, mener Bølgan. Hun sier barn som lærer å bruke digitale verktøy tidlig stiller sterkere ved skolestart.
Ikke bra nok
Nina Bølgan mener det ikke satses noe særlig på digital kompetanse i barnehagelærerutdanningen, og at IKT-kompetansen blant barnehageansatte er svært varierende.
– For å realisere de digitalt intensjonene i rammeplanen er det nødvendig at barnehagelæreutdanningene omsetter fine ord i studieprogrammet til pedagogiske, digitale handlinger, sier hun.
Den pensjonerte førstelektoren mener også at Kunnskapsdepartementets kompetansestrategi er lite presis når det gjelder bruk av digitale verktøy.
– Vi trenger en digitalpedagogisk visjon, og sikre barnehagene lik tilgang til digitale ressurser, sier Bølgan.