- Utdanningen for barnehagelærere må bli bedre på digital kompetanse, mener Nina Bølgan ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Ill.foto: Fotolia

Etterlyser bedre digital utdanning for barnehagelærere

Nina Bølgan mener det vil være absurd å holde de digitale verktøyene unna barnehagene. Utdanningen må også bli bedre på digital kompetanse.

Hun er tidligere førstelektor ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), og er en av dem som tydeligst har profilert bruk av IKT i barnehagesammenheng.

Denne artikkelen er en del av hovedsaken om den digitale hverdagen i barnehagen som er publisert i Første steg nr. 2/2016.

 

Tips til IKTi barnehagen

Myrertoppen barnehages blogg:
myrertoppenbarnehage.blogspot.no

Norlandia Barnehagenes prosjektblogg:
norlandiabarnehagene.blogspot.no

Digital kreativitet i barnehagen:
marianneundheim.blogspot.no

Barnehageblogg om medier og IKT:
barnehageblogg.wordpress.com

Nettbrett i Kristiansandsbarnehagene:
www.ikristiansand.blogspot.no

Senter for IKT i utdanningen:
iktsenteret.no/malgruppe/barnehage

 

Bedre digital kompetanse

– En av barnehagens oppgaver er å videreføre de erfaringene barn har hjemmefra. Med utgangspunkt i barnas nysgjerrighet og forutsetninger skal personalet sørge for at barna tar i bruk teknologi. Da må de ha tilgang til teknologi. Rammeplanen sier også at barna skal få hjelp til å bearbeide og reflekter over medieinntrykk. Slik kan personale bidra til at barna kan forholde seg nysgjerrige og kritiske til mediebildet, sier Bølgan. 

Bølgan mener det er helt avgjørende at den digitale kompetansen blant de ansatte blir bedre.

– Mange er skeptiske fordi de tror at det bare dreier seg om apper og dataspill. Økt digital kompetanse hos alle ansatte vil bidra til å videreutvikle og styrke barnehagen, både som pedagogisk institusjon og som lærende organisasjon, mener Bølgan. Hun sier barn som lærer å bruke digitale verktøy tidlig stiller sterkere ved skolestart.

 

Ikke bra nok

Nina Bølgan mener det ikke satses noe særlig på digital kompetanse i barnehagelærerutdanningen, og at IKT-kompetansen blant barnehageansatte er svært varierende.

– For å realisere de digitalt intensjonene i rammeplanen er det nødvendig at barnehagelæreutdanningene omsetter fine ord i studieprogrammet til pedagogiske, digitale handlinger, sier hun.

Den pensjonerte førstelektoren mener også at Kunnskapsdepartementets kompetansestrategi er lite presis når det gjelder bruk av digitale verktøy.

– Vi trenger en digitalpedagogisk visjon, og sikre barnehagene lik tilgang til digitale ressurser, sier Bølgan.

Powered by Labrador CMS