Pål Gordon Nilsen mener lærerne må takle unge med et glimt i øyet.

Pål Gordon Nilsen: Lærere må takle unge med glimt i øyet

Av en ungdomsskolelærer lærte TV-personligheten Pål Gordon Nilsen at det er best å takle ungdom målrettet og med glimt i øyet.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer godt med når han nå skal lose Ungdoms-OL fram til startstreken i 2016.

Eleven:

  • Pål Gordon Nilsen (41).
  • Elev ved Vestsiden ungdomssole i Kongsberg 1986–1989.
  • Journalistutdanning fra Høgskolen i Volda.
  • Tidligere sportsreporter i NRK, der han også ledet 17. mai-direktesendinger.
  • Siden 2013 kommunikasjonssjef i Ungdoms-OL på Lillehammer.

Læreren

  • Jan Aaserud (58)
  • Adjunkt fra Notodden lærerskole i 1981, med fordypning i matematikk, naturfag og kroppsøving.
  • Lærer ved Vestsiden ungdomsskole siden 1981.
  • Har også selv vært elev både ved Vestsiden barne- og ungdomsskole.

Utdanning møter Pål Gordon Nilsen i lokalene på Lillehammer nøyaktig ett år før Ungdoms-OL starter i byen som fortsatt titulerer seg OL-by.

– I dag har vi et stort arrangement for å markere at det er ett år til vi offisielt er i gang, sier Pål Gordon. 

– Vi vil nå ungdom. Og det var akkurat det min lærer på ungdomsskolen gjorde, sier han.

Den tidligere TV-reporteren, kjent fra NRKs sportsrevy, velger lærer Jan Aaserud ved Vestsiden ungdomsskole i Kongsberg som den læreren som har inspirert ham mest.

 

Adopterer væremåte

– Jan (bildet til høyre) var autoritær, men også kul og ungdommelig. Han var kulestøter, han var sporty, men han satte oss på plass på en veldig naturlig måte hvis det var nødvendig. Alltid med et glimt i øyet, sier Pål Gordon Nilsen.

Lærerens væremåte er noe han tar med seg når han stadig møter nye ungdommer gjennom jobben.

– Det kan være vanskelig å motivere for eksempel en ungdomsskoleklasse. Ofte er det minst én i hver klasse som sitter hensunket med et kroppsspråk som tyder på at han eller hun overhodet ikke følger med. Da er det lett å bli litt satt ut. Men det er viktig å ta ungdommer for det de er, noe Jan klarte glimrende, sier Nilsen.

Han sier at han har lært seg å se dem som gir energi, i stedet for de motsatte.

 

– Sosial og empatisk

Jan Aaserud er fortsatt lærer ved Vestsiden ungdomsskole i Kongsberg. Han drar litt på det da han konfronteres med at han huskes som naturlig autoritær, men er enig i at han som tidligere kulestøter på nasjonalt nivå nok hadde naturlig pondus.

– Autoritær? Jeg vet ikke det, men klassen visste nok hvor de hadde meg. Det var en spesiell klasse med mange forskjellige folk og talenter. Mange flinke folk. Jeg vet at de hadde ord på seg for å være bråkete fra barneskolen. Den gang tok vi jo over hele klasser, og vi fikk med informasjon om klassen, sier han.

– Det var en av de første klassene jeg hadde som kontaktlærer. Det gikk bra. Det kan vel være sånn noen ganger, at når elever får en ny sjanse, griper de den, sier han.

Han har stor tro på å gi ungdom en ny mulighet.

– Jeg fikk et godt tak på dem, gode relasjoner både til elevene og til foreldregruppa. Uten foreldrene har vi ikke så mye vi å stille opp med, sier han.

 

Mer ro

Pål Gordon Nilsen husker at det ble mer ro da klassen begynte på ungdomsskolen og fikk Jan som lærer:

– Vi ble regnet som en bråkete klasse da vi gikk på barneskolen, Wennersborg. Jan var vår første mannlige klassestyrer. Han tok oss alvorlig og «slo» litt tilbake, sa for eksempel: «Men ærlig talt, hva med deg da?» når noen var ufine eller gikk over grensen.

Han bruker et bilde fra idretten for å beskrive læreren:

– Han sparket alltid ballen tilbake når noe skjedde. Han var på vårt nivå, men samtidig respekterte vi ham, sier Pål Gordon og legger til at det for ham selvsagt heller ikke gjorde noe at læreren var en idrettsmann.

 

Enklere å ta med elevene ut

Nettopp miksen skole og idrett er også noe Jan Aaserud husker som et gode fra tiden som nyutdannet lærer.

– Det var også lettere da. Som klassestyrer hadde vi langt flere timer med egen klasse og kunne disponere disse fritt, mye mer enn nå. Som til å ta klassen med ut, for eksempel på overnattingstur i naturen. Den friheten savner jeg, sier Jan Aaserud.

Han husker godt sin tidligere elev, både som en skoleflink elev og god lagspiller å ha i klassen, men også som en veldig sosial og empatisk gutt.

– Han var godt oppdratt hjemmefra, hadde gode holdninger, kom fra et hjem hvor også faren spilte en viktig rolle i Kongsberg som omsorgsperson.

 

– Ikke overrasket

Da hans tidligere elev ble et kjent fjes i Sportsrevyen, var læreren ikke overrasket.

– Jeg hadde ikke trodd noe annet når det gjaldt ham, men det er alltid hyggelig å se at en tidligere elev får brukt talentet sitt, sier han.

Han hørte Nilsen først i lokalradioen i Kongsberg, deretter i reportasjer i Sportsrevyen på TV.

– Så utadvendt og omgjengelig som han er, og så glad i å stå foran folk, er jeg ikke overrasket over at han ble det han ble, sier Kongsberg-læreren.

Men hva husker Pål Gordon Nilsen som spesielt morsomt fra dagene på ungdomsskolen?

Jo, ukeplanene til lærer Jan Aaserud, men ikke først og fremst på grunn av det faglige innholdet.

– Nederst på hver ukeplan tok Jan alltid med en tegneseriestripe. Det husker jeg så godt. Det var alltid morsomt og litt spesielt å få ukens plan, sier Pål Gordon Nilsen.

Powered by Labrador CMS