Skolene må ikke lenger få lov til å skjule hvilke ansatte som mangler fordypning i fagene de underviser i, ifølge Rita Helgesen, leder i Norsk Lektorlag. Illustrasjon: Pixabay
Skolene må ikke lenger få lov til å skjule hvilke ansatte som mangler fordypning i fagene de underviser i, ifølge Rita Helgesen, leder i Norsk Lektorlag. Illustrasjon: Pixabay

Folk vil ha større åpenhet om lærernes kompetanse

En ny undersøkelse viser at folk vil ha åpenhet om lærernes faglige fordypning. Et flertall mener også at informasjonen bør ligge ute på skolenes nettsider.

Undersøkelsen er utført av Respons Analyse på oppdrag fra Norsk Lektorlag, og viser at 61 prosent av de spurte mener at skolen bør oppgi hvilken faglig fordypning lærerne har i de ulike fagene.

23 prosent oppgir at skolen ikke bør oppgi fagkompetansen, mens 17 prosent svarer at de ikke er sikre.

– Spør du hvilken som helst forelder om barnas lærere har studert undervisningsfaget vet det de aller færreste svaret. Vi trenger større åpenhet om dette, skolene må ikke lenger få lov til å skjule hvilke ansatte som mangler fordypning i fagene de underviser i, sier leder Rita Helgesen i Norsk Lektorlag i en pressemelding.

Hun mener politikerne bør utfordres på dette i årets kommune- og fylkestingsvalg fordi det varierer hvordan de ulike skoleeierne prioriterer lærernes fagkompetanse.

Ifølge en rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB) varierer lærerandelen som fyller fagkompetansekravene fra fag til fag. Mange grunnskolelærere har kompetanse i faget de underviser i, men andelen er høyere på ungdomsskoletrinnet enn på småskole- og mellomtrinnet, ifølge SSB som har utarbeidet rapporten på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.

(©NTB)