Seniorer mener skolen tilpasser seg lærerutdanningen – ikke omvendt

Seniorene Per Østerud, Åsulv Frøysnes og Sigmund Sunnanå er i en ny bok kritiske til teoretisering og er motstandere av obligatorisk femårig lærerutdanning.

Boka «Norsk lærarutdanning i etterkrigstida. Ei utvikling i spenning mellom tradisjon og fornying» handler om lærerutdanningen i etterkrigstida, skriver Khrono.

De tre er nestorer innen lærerutdanning med erfaringer helt fra 1950-tallet.

De har erfaring fra Lærerutdanningsrådet, Forsøksrådet for skoleverket og Kirke- og undervisningsdepartementet.

Østerud og Frøysnes er knyttet til Seniorsenteret på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Sunnanå har sin seniorforankring ved Universitet i Stavanger.

Forfatterne er kritiske til karakterkrav for opptak til lærerutdanningen, todelt grunnskolelærerutdanning og obligatorisk mastergrad for alle lærere. De mener skolen nå er i ferd med å tilpasse seg lærerutdanningen, ikke omvendt.

– Skolen i dag er en kunnskapsskole som er innsiktet mot et effektivt og framtidig produksjonssamfunn. Vi ønsker å engasjere motkrefter til dagens teoretisering, sier Østerud til Khrono.

Forfatterne mener dreiningen mot kjernefag eller teorifag i skolen er veldig sterk.

– De praktisk-estetiske fagene er i seinere år sterkt redusert i lærerutdanningen, påpeker de.

De tre taler varmt for den brede lærerutdanningen og for allmennlæreren som kunne noe om alle fag. De ser med skepsis på utviklingen til mer av et faglærersystem.

Powered by Labrador CMS