Seniorer mener skolen tilpasser seg lærerutdanningen – ikke omvendt
Seniorene Per Østerud, Åsulv Frøysnes og Sigmund Sunnanå er i en ny bok kritiske til teoretisering og er motstandere av obligatorisk femårig lærerutdanning.
Boka «Norsk lærarutdanning i etterkrigstida. Ei utvikling i spenning mellom tradisjon og fornying» handler om lærerutdanningen i etterkrigstida, skriver Khrono.
Forfatterne er kritiske til karakterkrav for opptak til lærerutdanningen, todelt grunnskolelærerutdanning og obligatorisk mastergrad for alle lærere. De mener skolen nå er i ferd med å tilpasse seg lærerutdanningen, ikke omvendt.
– Skolen i dag er en kunnskapsskole som er innsiktet mot et effektivt og framtidig produksjonssamfunn. Vi ønsker å engasjere motkrefter til dagens teoretisering, sier Østerud til Khrono.
Forfatterne mener dreiningen mot kjernefag eller teorifag i skolen er veldig sterk.
– De praktisk-estetiske fagene er i seinere år sterkt redusert i lærerutdanningen, påpeker de.
De tre taler varmt for den brede lærerutdanningen og for allmennlæreren som kunne noe om alle fag. De ser med skepsis på utviklingen til mer av et faglærersystem.