Storhaug skole i Stavanger forbereder åpning etter skolene i landet ble stengt som følge av korona-pandemien. Rektor Camilla Tanem-Hanevik gleder seg.

– Nå gleder vi oss til å åpne skolen igjen

Håndvask-rutiner, fordeling av turområder, avstand mellom pultene og regler mot blyantbytte. Ved Storhaug skole i Stavanger er de klare til å ta imot 200 elever mandag.

Publisert Sist oppdatert

– Vi kommer sikkert til å ha klump i halsen. Dette er noe vi gleder oss veldig til, både elever og lærere. Og vi har laget gode og trygge rutiner, slik at elevene ikke skal føle de er kommet til en militærleir, sier avdelingsleder for 1. til 4. trinn Susanne Rodvelt Haugland ved Storhaug skole i Stavanger.

– Det skal være hyggelig å komme på skolen, selv om smittevernreglene må følges, sier hun.

Og nå er alt på plass, forteller de. Men de siste dagene er blitt lange, forteller rektor Camilla Tanem-Hanevik.

– Det er travlere å åpne opp skolen igjen enn det var å stenge for å si det sånn.

Håndsprit og kluter

Tanem- Hanevik føler foreldregruppen har stor tillit til skolens arbeid. Også i perioden med hjemmeundervisning opplever hun at foresatte har vært fornøyde, og bare et par stykker har uttrykt uro over mandagens skolestart.

– Det viser meg at foreldrene stoler på oss, sier hun.

På skranken utenfor rektors kontor ligger flere stabler med filler, like ved står en rekke flasker håndsprit. For her skal det vaskes.

Renholderne ved skolen skal komme innom oftere enn før, men også lærere og assistenter må ta klutene fatt og jevnlig tørke over gjenstander i klasserommene, samt toaletter, kraner, trappegelender og dørhåndtak. I tillegg vil læreren gå og sprute sprit på elevenes pulter, som barna deretter selv tørker av.

Susanne Rodvelt Haugland har også tatt turen til sløydrommet for å skjære til dørstoppere, for framover skal de stå åpne, så ikke alle tar i dørhåndtakene.

Filler og håndsprit blir en viktig del av skolehverdagen for både elever og lærere når Storhaug skole i Stavanger åpner igjen mandag.

Følger samme gruppe

De 200 elevene skal få klasserom på så å si hele skolen.

Elevene i 1. til 4. trinn er vanligvis fordelt på 12 klasser, tre paralleller på hvert trinn.

– Nå blir det 14 klasser, fordi tredje og fjerde trinn blir delt opp i flere grupper enn vanlig, forteller rektor Camilla Tandem-Hanevik.

I hver kohort blir det mellom 14 og 17 elever. De største gruppene har både en pedagog og en pedagogisk medarbeider tilstede.

Lærerne følger sin elevgruppe hele dagen, spiser med dem, og er sammen med dem i friminuttene. Uteområdet skal deles i to med sperrebånd, slik at to og to kohorter kan ha friminutt og utetid samtidig. Ballene er ryddet bort, og 3. og 4. klasse skal heller ikke ha gym og svømming nå.

Avdelingsleder for 1 til 4. trinn Susanne Rodvelt Haugland har tatt på seg å lage dørstoppere til hele Storhaug skole.

Tur-regler

I tillegg til skoles uteområder vil de ta de like friområdene i bydelen i bruk. Ifølge rektor har de laget et sinnrikt system for hvor de ulike gruppene skal kunne dra.

– Møter vi grupper fra naboskoler har vi også laget prosedyrer for hvordan vi raskt skal bevege oss i hver vår retning. Dette krever en hel del logistikk å få på plass, men jeg tror vi har fått sydd sammen et bra opplegg som vil fungere greit, sier hun.

– De elevene som blir delt inn i nye grupper, skal alle ha en venn med seg. Elevene som går i grupper og går på SFO, vil også stort sett ha følge med de samme elevene også der. Vi har også fått melding om at det organiserte fritidstilbudet vil ta hensyn til disse gruppene, og det setter vi stor pris på.

Tandem-Hanevik mener det har gått bedre å få på plass smittevern-tiltakene enn fryktet.

– Vår skole har mange nokså små klasser, det betyr at hverken elevene ved første eller andre trinn må deles opp når myndighetene tillater større grupper på skolen, sier hun.

Skolegården ved Storhaug skole skal deles i to med et sperrebånd.

Timefordeling

Mye av undervisningen vil også foregå ute. Det er for eksempel laget planer både for å ha både matematikk og naturfag ute, forteller avdelingsleder Susanne Rodvelt Haugland.

Camilla Tanem-Hanevik er glad for at myndighetene har gitt skolene større frihet i forhold til fag og timefordeling.

– Hjemmeskolen har i stor grad vært skrive- og lesebasert, det gir rom for flere andre aktiviteter nå, påpeker hun.

Ikke blyantbytte

I fjerde etasje skal et 7. klasserom gjøres klart til en andreklasse. Kontaktlærer Maren Helgeland Nymark bærer ut overflødige pulter og passer på at de gjenværende pultene ikke står for tett.

Kontaktlærer i 2 A Maren Helgeland Nymark rigger seg for en ny skolehverdag i et lånt 7.klasserom ved Storhaug skole. Her får hun hjelp av Susanne Rodvelt Haugland (t.h).

De minste elevene sitter vanligvis i grupper, og vil nå komme tilbake til et klasserom der enkeltpulter står i rader. Det vil ikke bli fellessamlinger på benker om morgenen lenger, og touchskjermen fremst i klasserommet, er det nå bare læreren som får røre, forteller Susanne Rodvelt Haugland.

  • Barna skal bevege seg minst mulig i klasserommet i løpet av skoledagen og det er mange regler å forholde seg til.
  • Håndvask skal skje en og en.
  • Barna vil få skolemelk, men ikke skolefrukt. Det vil heller ikke bli servert mat på SFO, så elevene må ha med mat som rekker til hele dagen.
  • Alt tøy skal tas med hjem etter endt dag.
  • Foreldrene får heller ikke komme inn på skolen, hverken når de leverer eller henter barna. Elevene skal gå rett inn i klasserommet hvor læreren vil sitte og vente på dem.
Ved alle vasker på skolen er det hengt opp instrukser for hvordan håndvasken skal skje. En voksen vil stå ved elevene når de vasker seg.

– Alle bøkene som trengs i løpet av dagen, skal ligge på pulten. Her står også en liten boks til hver elev med saks, fargestifter, visk og blyant. Det vil ikke være lov å bytte skrivesaker mellom elevene framover, forteller avdelingslederen.

Se flere bilder i karusellen under

Powered by Labrador CMS