I stedet for å skaffe seg en utdanning, risikerer 40.000 unge i Øst-Kongo hver dag livet for å utvinne mineraler som brukes i våre mobiltelefoner. Foto: Operasjon Dagsverk.
I stedet for å skaffe seg en utdanning, risikerer 40.000 unge i Øst-Kongo hver dag livet for å utvinne mineraler som brukes i våre mobiltelefoner. Foto: Operasjon Dagsverk.

Vi kan ikke endre verden uten lærere

Debatt: Utdanning er det viktigste verktøyet ungdom har for å skape seg en fremtid.

Publisert

Denne måneden gjennomføres Operasjon Dagsverk på skoler over hele Norge for å skape en litt mer rettferdig verden. Det finnes sannsynligvis ingen viktigere arena for å skape bevisste borgere i en verden i endring.

For før vi kan endre verden, må vi lære hvordan den henger sammen. Vi kan ikke skape en mer rettferdig verden i morgen hvis vi ikke vet hvilke dynamikker som driver verden i dag. Og ingen klarer å lære hvordan verden henger sammen ved å lese et par poster på sosiale medier. Vi trenger tid og rom til kritisk refleksjon, og uten dere lærere som formidlere av denne kunnskapen hadde det vært vanskelig for elevene å virkelig forstå det store bildet. Globale sammenhenger er komplekse saker. Vi prøver å gjøre sammenhengene litt enklere å forstå. Vi lager undervisningsmateriell i tråd med kompetansemål som er relevante for en rekke fag. Vi håper dere lærere synes dette er nyttig!

Da jeg var i østlige DR Kongo i mai var jeg vitne til et samfunn hvor utdanning er et privilegium. Hvor ungdom må slutte på skolen for å livnære familien. Utdanning er det viktigste verktøyet ungdom har for å skape seg en fremtid.

40.000 unge risikerer i stedet hver dag livet i gruver i Øst-Kongo for å utvinne mineraler som brukes i mobilene våre. Verdens største forekomster av verdifulle mineraler som coltan, kobolt og wolfram finner du her. DR Kongo er et land med 80 millioner mennesker, og en vanvittig overflod av naturressurser. Det er med andre ord et land som burde ha nærmest ubegrenset potensial. Men verden er urettferdig, og kongolesisk ungdom vokser opp i en verden hvor mange må risikere alt – for nesten ingenting – slik at noen andre kan tjene seg rike.

Hvordan det ble slik, er komplisert. Samtidig er det ganske enkelt. Global urettferdighet handler om systemene vi mennesker lever i. Ungdom i Øst-Kongo er ikke annerledes enn ungdom i Østfold. Mulighetene for å skape seg en fremtid de to stedene er derimot forskjellig. Det hjelper ikke å være et geni hvis du ikke har muligheter til å utvikle deg som menneske.

Ungdom i gruveregionen Mwenga i Øst-Kongo kan fortelle historier om venner som har blitt kvalt, begravd levende eller knust under steiner i gruver. 18 år gamle Desiree jobber 16 timers skift uten pause på bunnen av en steinhule hvor han hakker løs stein for hånd. 16 år gamle Mukamba er livredd for å jobbe i gruvene etter at vennen hans døde, og 17 år gamle Faraja kjenner mange som ruser seg for å våge å jobbe i gruvene. Månedslønnen for dette arbeidet er rundt 10 dollar i måneden. Det finnes med andre ord ungdom som risikerer livet for lommerusk slik at batteriene i mobiltelefonene våre skal vare lenger. Vi er alle født med samme drømmer og samme ambisjoner, men med ulike forutsetninger. Alle fortjener en rettferdig sjanse i livet, uansett hvor du ble født. Urettferdighet har ikke oppstått av seg selv. Alle urettferdige systemer på jorda har blitt skapt av mennesker. Og de kan endres av mennesker. Vi endrer ikke verden på én dag, vi endrer den én dag om gangen. Ungdom er i stand til å se verden med friske øyne. Men uten lærerne mister vi kanskje det store bildet. Og uten det store bildet er det vanskelig å ta de rette valgene for fremtiden vår.

Internasjonal uke finner sted 14.-25. oktober og OD-dagen 31. oktober.