Sørum og Oppegård bruker minst penger på grunnskole

Sørum og Oppegård kommune i Akershus ligger nederst på lista over kommunenes bruk av penger på grunnskole.

Mens Sørum ligger helt nederst, ligger Oppegård nest sist på lista, ifølge Ifølge Kostra-tallene. Og mens Utdanningsforbundet reagerer, viser ordføreren til kommunebarometret i Kommunal Rapport hvor kommunen ligger helt i toppsjiktet.

Kostra er Kommune-Stat-Rapportering, som gir statistikk om ressursinnsatsen, prioriteringer og måloppnåelse i kommuner, bydeler og fylkeskommuner.

Det finnes bl.a. tall om pleie- og omsorgstjenester, skoler, barnehagedekning og saksbehandlingstid, og man kan sammenligne kommuner med hverandre, med regionale inndelinger og med landsgjennomsnittet.

Kilde: SSB

 

– Gjennomsnitt beskriver ikke alt

Oppegård er ifølge barometeret den sjette beste kommunen på skole. Kommunens elever gjør det også bra på de nasjonale prøvene.

Leder Cathrine von Porat i Utdanningsforbundet i Oppegård poengterer at dette er gjennomsnittskarakterer.

– Et gjennomsnitt beskriver ikke hele virkeligheten, det fanger ikke opp variasjoner og mangfold. Skolene har mange utfordringer å ta tak i, som for eksempel mobbing og elever med manglende motivasjon.

Mens en gjennomsnittskommune bruker 86.070 kroner per elev i grunnskolen, bruker Oppegård drøyt 67.000 kroner. Kommunene som bruker mest bruker mer enn 200.000 kroner per elev.

 

– Den gode læreren betyr enda mer

Men skolen blir ikke bedre av å «pøse» inn mer penger, mener Ildri Eidem Løvaas (H), som er ordfører i Oppegård.

– Det er ikke sagt at om du bruker mer penger, så får du et bedre resultat. Vi skulle selvfølgelig gjerne brukt mer penger på skole, men vi må også sette tæring etter næring. Vi bruker i dag snaut en fjerdedel av kommunens nettobudsjett på skole, sier hun.

Hun viser til at kommunen de siste ti årene har brukt en kvart milliard kroner på å ruste opp skolene.

– Det ligger ikke inne i Kostra-tallene. Mange kommuner burde se til oss for å se hva vi får til med et såpass lavt forbruk, sier hun.

Hun roser lærerne:

– Lærerne har mye å si. Vi vet at familiebakgrunn betyr mye for hvordan elevene gjør det på skolen, men den gode læreren betyr enda mer. Vi er også blant de beste i landet når det kommer til å videreutdanne lærerne våre, sier hun.

Powered by Labrador CMS