De er der for å ønske nye studenter velkommen, men Vilde Bakken Løkka (t.v.), Oda Iren Langleite og Camilla Sofie Øen gleder seg også selv til delta på fadderuka for første gang. Foto: Kari Oliv Vedvik

Fadderne som ikke har vært fadderbarn

I disse dager fylles landets campuser av nye studenter. Det finner man også de mer erfarne studentene med T-skjorter merket «Fadder». Utdanning traff tre ved campus i Drammen som gleder seg vilt til å være faddere.

Publisert

En del av andreårsstudentene ved lærerutdanningen ved  Høgskolen i Sørøst-Norge avd. Drammen fikk ikke til å starte ved studiestart i fjor høst. To av disse er Vilde Bakken Løkka (21) og Camilla Sofie Øen (21).

– Jeg hadde ikke bra nok mattekarakter til å komme inn. Så jeg gikk på matematikkurs i fjor sommer, men jeg klarte ikke å stå på den eksamenen heller, og klaget, forteller Camilla.

 

En dag ødela alt

Både Camilla og Vilde strøk på den første eksamenen, men fikk medhold i klagen og fikk ta eksamen på nytt.

– Da sto vi heldigvis, men da hadde det allerede blitt september og fadderuka var over, og medstudentene våre hadde gjennomgått masse av pensum, sier Vilde.

– Det var tungt å komme i gang, og jeg føler ikke at jeg har tatt igjen alt av pensumet i pedagogikk, sier Camilla.

Camilla hadde fire i matematikk da hun gikk på videregående, men videregående-eksamen skulle bli tungen på vektskåla som fikk det til å bikke feil vei.

– Jeg gjorde det dårlig på eksamen og fikk karakteren to. Det ergrer med den dag i dag. Tenk at en dårlig dag skulle ødelegge så mye. Jeg skal aldri ha matematikk mer i hele mitt liv.

 

Overgangsordninger

Oda Iren Langleite (20) hadde god nok matematikkarakter og begynte til rett tid i fjor, men hun ble syk de første dagene og fikk ikke til å delta på fadderuka. Alle tre går på norsk og samfunnsfag, på grunnskolelærerutdanningen 5. - 10.

– Nå er vi klare for å være faddere. Fy søren, dette skal bli gøy! Vi kommer nok til å ha det like gøy som fadderbarna, vi har jo ikke vært med på dette før, sier Oda.

De tre studentene tilhører de siste kullet som kan ta fireårig lærerutdanning.

– Jeg har lyst på en master og håper at det blir overgangsordninger, sånn at vi også kan ta det på fem år. Det vet vi ikke ennå, forteller Vilde.