De er der for å ønske nye studenter velkommen, men Vilde Bakken Løkka (t.v.), Oda Iren Langleite og Camilla Sofie Øen gleder seg også selv til delta på fadderuka for første gang. Foto: Kari Oliv Vedvik

Fadderne som ikke har vært fadderbarn

I disse dager fylles landets campuser av nye studenter. Det finner man også de mer erfarne studentene med T-skjorter merket «Fadder». Utdanning traff tre ved campus i Drammen som gleder seg vilt til å være faddere.

Publisert

En del av andreårsstudentene ved lærerutdanningen ved  Høgskolen i Sørøst-Norge avd. Drammen fikk ikke til å starte ved studiestart i fjor høst. To av disse er Vilde Bakken Løkka (21) og Camilla Sofie Øen (21).

– Jeg hadde ikke bra nok mattekarakter til å komme inn. Så jeg gikk på matematikkurs i fjor sommer, men jeg klarte ikke å stå på den eksamenen heller, og klaget, forteller Camilla.

 

En dag ødela alt

Både Camilla og Vilde strøk på den første eksamenen, men fikk medhold i klagen og fikk ta eksamen på nytt.

– Da sto vi heldigvis, men da hadde det allerede blitt september og fadderuka var over, og medstudentene våre hadde gjennomgått masse av pensum, sier Vilde.

– Det var tungt å komme i gang, og jeg føler ikke at jeg har tatt igjen alt av pensumet i pedagogikk, sier Camilla.

Camilla hadde fire i matematikk da hun gikk på videregående, men videregående-eksamen skulle bli tungen på vektskåla som fikk det til å bikke feil vei.

– Jeg gjorde det dårlig på eksamen og fikk karakteren to. Det ergrer med den dag i dag. Tenk at en dårlig dag skulle ødelegge så mye. Jeg skal aldri ha matematikk mer i hele mitt liv.

 

Overgangsordninger

Oda Iren Langleite (20) hadde god nok matematikkarakter og begynte til rett tid i fjor, men hun ble syk de første dagene og fikk ikke til å delta på fadderuka. Alle tre går på norsk og samfunnsfag, på grunnskolelærerutdanningen 5. - 10.

– Nå er vi klare for å være faddere. Fy søren, dette skal bli gøy! Vi kommer nok til å ha det like gøy som fadderbarna, vi har jo ikke vært med på dette før, sier Oda.

De tre studentene tilhører de siste kullet som kan ta fireårig lærerutdanning.

– Jeg har lyst på en master og håper at det blir overgangsordninger, sånn at vi også kan ta det på fem år. Det vet vi ikke ennå, forteller Vilde.

 

Powered by Labrador CMS