Tommy fikk seg en skikkelig overraskelse under matematikkeksamen

Matematikk med tromming og triks.

Publisert

Tommy hadde 10.-trinnselevene sine oppe til muntlig eksamen i matematikk da dette skjedde for rundt 15 år siden. – På den tiden var jeg rimelig fersk som lærer og jobbet ved en skole på Østlandet, sier han. 

– Inn kom en flink og trygg elev, men han hadde ikke nådd helt opp karaktermessig. Resultatene hans pleide å ligge mellom 4 og 5.

– Den første oppgaven gikk greit. Utspørring taklet han også på en god måte. 

– Hva var vanlig å ta opp under eksamen den gang?

– Det kunne være algebra og likninger, funksjoner, geometri eller statistikk og sannsynlighet, sier Tommy. 

– Etter hvert lurte jeg på om jeg kunne få fram mer av elevens kompetanse. Jeg spurte derfor om han hadde noe mer han ville prate om.

– Brøkregning! svarte eleven kontant. 

– Brøkregning er ikke akkurat avansert når du er på 10. trinn, men ok, nikket sensor og jeg. 

Har du opplevd
et gyllent øyeblikk?

Vi vil gjerne høre fra deg, kontakt: redaksjonen@utdanningsnytt.no

Eleven tok straks frem et par trommestikker. 

– Trommestikker? 

– Han begynte å tromme på bordkanten. Én rytme, flere rytmer. Rytmeskifter, pauser, nye rytmer. Avansert! Absolutt ikke noe jeg hadde greid å gjøre selv. 

– Han oppga hvilken brøk han trommet, hva pausene var i brøker og hvilke brøker takt og pauser ble, til sammen. Det var rett og slett veldig imponerende! 

Dette skjedde også før læreplanen stilte krav til bruk av praktisk matematikk under eksamen. 

– Får jeg lov til å vise noe mer? spurte eleven. 

Tommy og sensor sa ikke nei til det. 

Eleven tok frem en kortstokk. Han viste et triks som går ut på å komme frem til et tall. Han forklarte matematikken bak. Han ga seg ikke med det, men gjorde trikset om til en ligning. 

– I timene hadde vi vært innom spillkort, triks og matematikken i dem, sier Tommy: – Mange korttriks kan forklares med telling og logikk, men dette var elevens helt eget korttriks! 

Tommy sier han sjelden er blitt så imponert. 

– Den tryggheten! Han hadde noe han mestret og ville vise. 

– Og karakteren? 

– Det ble en 6-er. 

Gylne øyeblikk

Denne gangen har vi intervjuet Tommy Lykke Nordahl (42)  som er kontaktlærer og lærer i matematikk ved Ris skole i Oslo.

Powered by Labrador CMS