Da Vibeke skulle lære elevene om x og y, bestilte hun prislister fra Volvo

Ligningssett med to ukjente kan være seig materie for mange elever. Vibeke Skagemo tok derfor utgangspunkt i et tema som stod høyt i kurs hos flere av elevene.

Publisert Sist oppdatert

Ligningssett med x og y sto på programmet i en av Vibeke Skagemos matematikktimer i en 10. klasse for et par år siden.

– Det var en klasse med blide elever og lett stemning. Men det var ikke alltid det faglige som var i fokus, og flere av elevene hadde nok ikke matematikk som sitt favorittfag, forteller Vibeke Skagemo, lærer ved Nordbytun ungdomsskole i Ås, sør for Oslo.

Da gjelder det å ta ekstra grep for å fange elevenes interesse.

– Dette var en periode da en gjeng gutter i klassen var opptatt av alt som hadde med Volvo å gjøre. Jeg fant ut at dette skal jeg ta tak i, sier hun.

Fra nettsida Subjectaid.no bestilte hun hefter fra Volvo maskin, som hun tok med til neste time.

De syntes det var gøy at jeg hadde lagt merke til at de hadde en «greie» med Volvo.

Vibeke Skagemo (44), lærer ved Nordbytun ungdomsskole i Ås

– Her var prislister på alt slags utstyr fra Volvo; trailere, arbeidsmaskiner og transportmidler. Ut fra disse prislistene satte jeg opp ulike ligningssett over hva ulike maskiner og kjøretøy ville koste.

Guttene lyste opp.

– De syntes det var gøy at jeg hadde lagt merke til at de hadde en «greie» med Volvo, og at jeg hadde tilrettelagt undervisningen til å gjelde noe de syntes var interessant.

Har du opplevd
et gyllent øyeblikk?

Vi vil gjerne høre fra deg, kontakt: redaksjonen@utdanningsnytt.no

I heftene var også noen av regnskapstallene for underselskapene i Volvo, der det blant anna stod hvor mye selskapene utbetalte i lønn.

– På bakgrunn av dette regna vi ut hvor mye de betalte i arbeidsgiveravgift. Ved å ta utgangspunkt i at en ansatt har en bestemt lønn, regna vi også ut hvor mye vedkommende i så fall ville få i feriepenger, forteller hun.

Vibeke Skagemo synes det var morsomt å oppleve at dette undervisningsopplegget slo så godt an blant elevene.

– I ettertid tenker jeg at dette burde vi gjøre oftere: Å ta utgangspunkt i det elevene er interessert i.

Powered by Labrador CMS