Annonse
Debatt

Jeg skulle ønske politikere kunne erkjenne sammenhengen mellom godt kosthold og konsentrasjon og læring hos barn og prioritere at alle barn får lagt grunnlaget for gode matvaner i barnehagen og skolen. Illustrasjon: Fotolia.com

Godt kosthold i barnehagen gir færre konflikter

Godt kosthold i barnehagen gir mer konsentrerte barn som lærer mer og færre konflikter. Derfor har våre ansatte fått kurs i kosthold og brukt planleggingsdager hos Arne Brimi.

Del side


Annonse

Lik Første steg på Facebook

Norge er ikke kjent for å se maten som en viktig del av vår kulturarv. Ei heller tar vi på alvor viktigheten av et sunt og næringsrikt måltid som grunnlag for lek og læring.

I andre land blir mat sett på som kultur og er verdsatt på en helt annen måte. Her er det en selvfølge at barna i barnehagen og skolen får et varmt måltid daglig. EU har nylig vedtatt at alle barn skal få tilgang til et fullverdig måltid daglig, her har man sett sammenhengen mellom mat, trivsel og læring.

 

Varm lunsj

I noen svenske barnehager jeg og en kollega besøkte ble det servert varm lunsj til barna. Jeg glemmer aldri ordene fra en styrer i en barnehage i Østersund som skrøt av at hun hadde den beste kokka i kommunen. Det var tegn på kvalitet, og hun var meget stolt over hva barnehagen kunne tilby.

Jeg har mange ganger reflektert over følgende:

•   Hvorfor kan ikke vi tilby det samme til alle barnehagebarn og skolebarn i Norge?

•   Hvorfor skal barna være prisgitt hvilken prioritet kostholdet får i den enkelte barnehage og skole?

 

Bli kjent med smaker

Kari var ett av barna på den ene småbarnsavdelingen vår da familien valgte å flytte til en annen kant av landet. Etter en tid traff jeg mormoren på toget, og jeg spurte hvordan det gikk med dem. «Jo takk, alt er bra, bortsett fra at de savner barnehagen hun gikk i og maten der», svarte mormoren.

Vår barnehage prioriterer et godt og allsidig kosthold for barna. Vi ser maten som en viktig del av vår kultur og legger til rette for at barna skal bli kjent med nye smaker og retter.

Takket være at vi har mulighet til det, har vi valgt å bruke tid og ressurser på å skolere personalet i kosthold, smak og verdsetting av hva maten kan berike oss med. Ansatte har deltatt på Norsk Smaksskule hvor vi har lært teori om både mat og smak og fått opplæring i gode middagsretter. Personalet har også brukt planleggingsdager i Lom og Vianvang hos Arne Brimi. 

 

Egen kokk

Vi er også så heldige å ha ansatt egen kokk i barnehagen som lager mat fra grunnen av og baker brød. Vår prioritering av mat og smak er noe barn, foreldre og ansatte verdsetter.

Jeg vet at mat både kan forebygge konflikter, øke konsentrasjonen og øke læringen hos barn og unge. Å innføre sunn og næringsrik mat i skoler har ført til færre konflikter, økt trivsel og høyere karaktersnitt.

Jeg skulle ønske politikere kunne erkjenne denne sammenhengen og prioritere at alle barn får lagt grunnlaget for gode matvaner i barnehagen og skolen. Inntil så skjer, får vi som kan la barna bli kjent med smaker og næringsrik og sunn mat i et trivelig miljø.

 

  • Heidi Simensen, styrer i Liøya barnehage, Støren i Midtre-Gauldal

Følg Utdanningsnytt på Facebook!

Nyhetsbrev


Meld deg på!


 
 

Fakta

Denne artikkelen er fra Første steg nr.4/2017

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!