«Barnehageprofesjonen må bygge et profesjonsfellesskap, og et fagspråk»

Skal barnehageprofesjonen bli lyttet til i den offentlige debatten er det viktig at vi bygger et profesjonsfellesskap, og et fagspråk som gjør at vi kan argumentere for løsningene vi mener er til barns beste.

En ekspertgruppe nedsatt av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen presenterte 15. august rapporten om lærerrollen. «Støtt lærene i å være lærer» er det viktigste budskapet i rapporten, mener Steffen Handal.

Ekspertgruppa skriver blant annet at lærerrollen er «overlesset med forventninger» og at læreren siden årtusenskiftet i større grad enn før er blitt iverksettere av politikk som kommer ovenfra.

Dette kan også vi barnehagelærere kjenne oss godt igjen i.

 

Ble hørt

Denne våren kom Stortingsmelding 19 – Tid for lek og læring og Proposisjon 33L – Endringer i barnehageloven. Kunnskapsministeren ønsket læringsmål eller norm for utbyttebeskrivelser for barn og ville innføre en plikt til å dokumentere enkeltbarns aktivitet og utvikling. Etter en formidabel innsats fra mange barnehagelærere og tillitsvalgte, lyttet flertallet i Stortinget til profesjonen.

Stortinget fattet vedtak som har avgjørende betydning for barnehagens innhold og avviste forslagene. I tillegg fikk departementet klar melding om at Stortinget forventer bemanningsnorm og en plan for å innføre en barnehagelærernorm på minst 50 %, i tråd med anbefalingene i Øie-utvalget.

 

Vil ikke detaljstyres

Vi fikk gjennomslag. Hva var det som gjorde at politikerne lyttet til oss? Et av svarene er at profesjonen stod så samlet. Svært mange engasjerte seg og budskapet var entydig: vi vil ikke detaljstyres! Arbeidet i barnehagen er komplekst og uforutsigbart. Det kan ikke defineres på forhånd hvilke handlinger barnehagelæreren skal utføre for å oppfylle vårt profesjonelle ansvar.

Det er i det direkte møte med barn og barnets forutsetninger at vi lærere skal gjøre profesjonelle vurderinger og ta valg.

 

Vi er ikke i mål

Denne høsten settes arbeidet med revidering av rammeplanen i gang. Skal profesjon bli lyttet til er det viktig at vi kommer i posisjon. Vi barnehagelærere må delta i den offentlige debatten og komme med alternative løsninger med faglige begrunnelser slik at vi bygger tillit. Vi må vise alternativer til detaljstyring og kontroll av sektoren. Vi kan ikke bare være imot, uten å komme med alternative løsninger. Hva skal bestå og hvilke endringer er det behov for i en ny rammeplan?

«Det som danner en profesjon, er et politisk vedtatt mandat, en kunnskapsbase og et sett med verdier. Å dannes som profesjonsutøver er å bli fortrolig med og kunne fortolke mandatet, å tilegne seg kunnskapen man behøver for å realisere dette mandatet, og å forplikte seg på kontinuerlig etisk refleksjon» (Hennum og Østrem 2016). For å få til dette trenger vi tid til å bygge et sterkt profesjonsfellesskap, og et fagspråk som gjør oss i stand til å argumentere for løsningene vi mener er til barns beste. Det er noe helt annet enn å imøtekomme mer eller mindre vilkårlige politikk som kommer ovenfra.

Å være profesjonsutøver er å befinne seg i et spenningsfelt. Med forpliktelser og krav om lojalitet både «oppover» og «nedover», må vi av og til inngå kompromisser. Vi må diskutere hvilke kompromisser som er legitime og hvilke som er uforenlig med god barnehagepraksis. Vi må være konstruktive, men ikke kompromisse med lojaliteten til barna.

 

  • Ingvild Aga er leder Kontaktforum barnehage i Utdanningsforbundet
Powered by Labrador CMS