– Vil dere holde torsken? spør pedagogisk leder Marit Emdal Svindseth i Læringsverkstedet Olsvika barnehage utenfor Ålesund til Oscar Kumlin-Herfjord og Liam Zakarias Hjelmeland Viddal som ofte er på båttur med friluftsavdelingen. Foto: Heidi Røsok-Dahl

Barna i denne barnehagen er alltid på tur og ofte i egen båt

Disse førskolebarna er alltid på tur og fisker ofte fra egen båt. – Barn trives best ute, og det blir færre konflikter, sier pedagogisk leder Marit Emdal Svindseth.

-Jeg fikk en kjempetorsk. Den var SÅÅÅÅÅÅÅ stor, forteller Oda Hansen Bu, og strekker armene så høyt hun kan i været mens hun står på tå.

Denne saken finner du også i Første steg nr.2/2017

Oda er et av 24 førskolebarn som har sikret seg plass på friluftsavdelingen Hekla ved Læringsverkstedet Olsvika, en privat barnehage som ligger idyllisk til utenfor Ålesund. Det er lange ventelister for å komme inn.

– Vi er stort sett alltid på tur – ute med båten, på det «hemmelige stedet» i skogen, eller på tur med bussen, forteller Marit Emdal Svindseth. Hun er pedagogisk leder på den populære avdelingen.

– Marit og de tre assistentene gjør en fantastisk jobb. Gleden over å være ute smitter over på barna. Det er lett å se at de voksne også elsker å være på tur, forteller styrer Nina Alexandra Skytterholm.

 Unikt tilbud

Denne dagen starter som de fleste dager for ungene på Hekla. Like sekker og drikkeflasker som de har fått låne i barnehagen finnes fram, og

ungene går pent på rekke den korte turen ned til naustet, der båten ligger. Men ti minutters rusletur i teorien kan fort bli en halv time i praksis. To hester skal inspiseres, og i veikanten finner ungene stadig blomster, pinner og skjell. Veier skal krysses, trafikkregler innprentes, og ved naustet må sekkene av og redningsvestene på.

– Kan du hjelpe meg? Synne Bertine Blom Bakkebø fikler litt med glidelåsen.

– Dette klarer du fint, repliserer Marit med et smil.

Mestring og selvstendighet er noe barna utvikler i rekordfart etter at de har startet på Hekla. De må selv passe på sekker, flasker og redningsvester og gå på do i skogen.

– Det er et unikt tilbud. Ungene som får være på Hekla året før skolestart sitter igjen med mange gode minner, sier Skytterholm.

 

Jakter hummer og krabbe

Når det ikke er for kaldt i vannet står båttur ofte på programmet.

– Oscar, Liam Z, Leander, Tuva og Solveig, nå kan dere gå i båten, sier Marit etter at ungene har fortært en varm karbonadelunsj. Barnehagen får varmmat fra et cateringfirma en gang i uka. De som ikke skal på båttur blir igjen i naustet, eller på holmen og går på krabbejakt, finner skjell, eller gjør andre aktiviteter i fjæra.

Fisketurene fordeles rettferdig mellom førskolebarna. Sammen med Marit og assistent Kenneth Knoff starter jakten på det perfekte fiskestedet.

– Da satser vi på at fisken biter i dag, da? Hva er det vi pleier å få?

– Torsk og sei og makrell, istemmer barna.

– Og hummer og krabbe, sier Liam.

– Ja, det er riktig. Teinene kan ta både krabbe og hummer, svarer Marit.

 

Det napper

Ekkoloddet forteller oss at dybden er rundt 18 meter, og snørene på havfiske-
stengene går først i bunn, så litt opp. Deretter får barna holde stengene selv.

– Sånn ja! Raskt opp, i rykk. Da lurer vi fisken, oppmuntrer Marit.

Snart har Oscar, Liam Z. og Tuva napp på sin side av båten. Når fisken når overflaten, roper ungene «torsk». Kenneth er på plass med håven, og ungene jubler når torsken havner
i båten.

– Se her, nå skal vi skjære i fisken slik at den dør, forklarer Marit, mens hun kjører kniven inn mellom gjellene. Ungene får holde den etter tur.

– Jeg fikk utrolig mye sånne prikker på meg. Kanskje tusenvis. Det ser ut som snø, sier Tuva Årseth Røimål, mens hun børster av seg fiskeskjell. Ikke lenge etter har torsken fått følge av én makrell og to store sei.

– Se her! Jeg har fiskeblod, utbryter Oscar Kumlin-Herfjord og holder opp to blodige hender.

 

Færre konflikter

– Her på Hekla må vi være forberedt på å ta ting på sparket, både i leken, og med hensyn til været. Vi må stunte og endre planene, forteller Marit.

Hun har også erfaring fra den mer tradisjonelle barnehagen med mange faste inneaktiviteter supplert med utetid og av og til en tur. Hun mener at friluftslivet fører til færre konflikter.

– Barn trives best ute. Vi har færre konflikter. Vennskap er et veldig viktig fokus for oss, og alle skal inkluderes i fellesskapet. Ved at vi ofte er sammen i fellesskap, eller deler inn i grupper, unngår vi at det blir så klikkete som det kan bli under frilek i en «vanlig» barnehage, sier hun.

Også styrer Skytterholm bekrefter at barn med adferdsvansker ofte fungerer bedre på en slik utegruppe.

– Barn som er litt urolige i kroppen kan løpe, bevege seg og være aktive på en helt annen måte, understreker hun.

  

 

Powered by Labrador CMS