Annonse

Alexander Krell er en av åtte menn i teamet på 15 pedagoger i Cocolores barnehage i tyske Dresden. Barnehagen har en økologisk profil og barna er mye ute, noe rammeplanen sier er viktig. Foto: Yngve Leonhardsen

Alexander anser uteområdene som den tredje pedagog

Tyske Alexander Krell mener barnehagelærerens viktigste oppgave er å observere og ledsage barna i lek. Uteområdene er den tredje pedagog.

Annonse

Lik Første steg på Facebook

Mitt ansvarsområde er egentlig hagen, sier Alexander Krell og titter ut på lekelandskapet gjennom det store vinduet fra kjøkkenet.

Barna er i ferd med å rydde inn i oppvaskmaskinen etter vesper, det lette ettermiddagsmåltidet som er vanlig i tyske barnehager, og er ivrig etter å komme ut under en grå høsthimmel.

 

– Gode og stimulerende omgivelser er det flust av i vår økologisk orienterte barnehage, inne som ute. Ikke noe plastikk her nei, smiler Alexander lurt til Elli (t.v.)
FOTO: Yngve Leonhardsen

 

Lærer gjennom lek

– Én dag i uka drar vi på utflukt, ned til Elben, eller opp i skogen, sier Alexander (34).

Barnehagen Cocolores ligger fint til i bydel Neustadt i Dresden, et steinkast fra de store friområdene langs elvebredden og et kvarters rusletur til skogkanten. Uteområdet og utfluktene er gode arenaer til å utøve det Alexander mener er barnehagelærerens viktigste oppgave: å observere og ledsage barna i lek.

– Her om dagen var det to gutter som ville lage betong. De satt og gned noen steiner mot hverandre, men det gikk dårlig. Så foreslo jeg at de skulle prøve med kritt. Da hadde de sement på en, to, tre. Så kunne de blande støvet med sand og vann.

Alexander mener barnehagelæreren utvikler et forhold til det enkelte barnet først når han, eller hun oppdager hva barnet er opptatt av.

For Alexander er overbevist om at læring i barnehagealderen kun er mulig i lek.

– Hvis ikke barna får gjøre egne erfaringer, sitter de ikke igjen med noen ting, sier Alexander.

 

Hermine vil ut og leke. Alexander hjelper henne med glidelåsen som har kilt seg fast.
FOTO: Yngve Leonhardsen

 

Er mye ute

Omgivelsene er viktig i rammeplanen for delstaten Sachsen: både arkitekturen, romløsningene og uteområdene, men også å tilpasse læresituasjoner til barna og la dem lete etter løsninger. Slik blir barnehagemiljøet – i tillegg til barnehagelæreren

og barnets samhandling med andre barn og voksne – til «den 3. pedagog».

Barnehagen Cocolores er populær blant foreldrene i den verdiliberale bydelen. Den har en økologisk profil, fokus på å være ute og med et navn som betyr fargerikt fellesskap.

 

 

Fakta

Tyskland (klikk på pila for mer)

  • Utdanning: Treårig pedagogutdanning pluss som regel en toårig sosialfaglig grunnutdanning (felles for omsorgsyrker).
  • Relevant yrkeserfaring teller for å få jobb.
  • Månedslønn: 2700 euro brutto (24.390 NOK) for 40 timers arbeidsuke. En grunnskolelærer tjener 3200 euro (28.900 NOK).
  • Mer normalt med 30 timers arbeidsuke de siste årene.
  • Arbeidstid: 7–13, 8–14, 8–16 eller 9–16.
  • Ferie: 30 dager pluss helligdager
  • Åpningstid: 7–17
  • Antall barn per voksen: Antall pedagoger er 1: 5,5 for barn under 3 år, og 1: 12,5 for barn over 3. I tillegg kommer praktikanter og assistenter.
  • Private VS. offentlige: 1/3 offentlige og 2/3 private barnehager.
  • Foreldrebetaling: 80 euro (720 NOK) per måned for barn over 3 år og 193 euro (1740 NOK) for barn under 3 år. Varierer i delstatene.
  • Andelen barn i barnehage: 33 % av barn under 3 år og 94 % av barn over 3 år.
  • Aldersgrense oppstart: Flere har grense på 1,5 år.
  • Barnehager i tidligere Øst-Tyskland tar barn fra 6 uker, men det er sjeldent.
  • Rammeplan: Har forpliktende plan, men varierer fra delstat til delstat. Sachsen har en progressiv plan, basert på nyeste forskning.

 

Tallene gjelder primært delstaten Sachsen, og lønn og antallet barn per pedagog er noe høyere i andre delstater.

Fakta

Denne artikkelen finner du også i Første steg nr. 3/2017

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!