Annonse

Carl Teodor (4) drømte om stjerner og planeter, og fikk en tur i verdensrommet sammen med pedagogisk leder Anette Svendsen i Asak kulturbarnehage i Halden. Foto: Asak kulturbarnehage

- I vår barnehage oppfyller vi alle drømmer barna kommer med

I Asak kulturbarnehage i Halden får barna oppfylt sine drømmer som å dra ut i verdensrommet og styre en brannbil. Barna elsker det, og de ansatte lærer å se barna bedre.

Annonse

Lik Første steg på Facebook

I vår barnehage oppfyller vi alle drømmer barna kommer med. Ved å få et innblikk i deres drømmer kan vi som voksne se dem på best mulig måte, forteller Anette Svendsen, pedagogisk leder i Asak kulturbarnehage i Halden.

Prosjektet startet hun for fire år siden, og i løpet av disse årene har en rekke drømmer blitt virkelighet.

 

Når jeg finner på en drøm, blir jeg skikkelig glad inni hjertet mitt.
- Sebastian (5)

 

Egen drømmevegg

Drømmene barna kommer med skriver Anette Svendsen opp på lapper, som hun fester på drømmeveggen i barnehagen. Når en drøm er oppfylt henger hun opp bilder som alle kan se på.

For Anette handler det om at barna skal ha reell innflytelse på egen hverdag ved at de føler seg sett og hørt.

– Alle drømmer kan oppfylles. Det avgjørende er at vi voksne er nysgjerrige, kreative og viser engasjement. Drømmene trenger ikke være nye eller ekstreme. Det viktige er at de er unike og spesielle for barnet som bærer på den konkrete drømmen, påpeker hun.

– Drømmer betyr at vi kan drømme, og det er  så fint og koselig, og så er det så gøy å se på bilder på veggen etterpå, sier Mathilie (6).

– Når jeg finner på en drøm, blir jeg skikkelig glad inni hjertet mitt, smiler Sebastian (5).

 

Fakta

Barnedrømmer (klikk på pila for mer)

 

Alle drømmer skrives opp på en lapp som henger på drømmeveggen, og når drømmen er oppfylt dokumenteres den med bilder.

Her er drømmer som har gått i oppfyllelse i barnehagen:

 

«Jeg drømmer om å dra ut i verdensrommet»

Vi lagde vårt eget verdensrom, romstasjon og romrakett. Kokosboller ble til forskjellige planeter. Både voksne og barn lærte masse nytt om planetene, og prosjektet pågikk i flere uker.

 

«Elsa og Anna-dag»

Alle kledde seg ut som figurer fra Frost-filmen. Vi lagde Frost-kake og veggene ble pyntet med motiver av filmkarakterene Elsa og Anna.

 

«Jeg vil lære mer om dinosaurer»

Vi gikk på tur og «fant» dinosauregg som vi tok med til barnehagen for å legge i vann, slik at de skulle klekke etter et par dager. På avdelingen flyttet det inn en oppblåsbar stegosaurus og en tyrannosaurus rex. Vi gravde ut en liten dinosaur av gips og lagde et skjelett av en dinosaur av pinner vi fant i skogen.

 

«Jeg vil sitte i en brannbil»

Vi jobbet med temaet et par uker. Vi laget brannhjelm av papptallerken og vår egen brannbil av store pappesker med stige og ratt. I samlingsstunden snakket vi om hva det vil si å være brannmann, og vi lærte sangenEn brann er ikke tull, du må ringe 110.

 

«Jeg vil dra på bondegård med hester»

Vi besøkte en stall, der barna fikk stelle en ponni, og se på en traktor. Vi hadde forberedt oss på besøket ved å se på bilder av ting fra en bondegård, laget egne dyr til å ha på avdelingen og lærte oss hvilke lyder de ulike dyrene lager.

 

Ingen begrensninger

Noen prosjekter varer i et par timer, mens andre strekker seg over dager, uker eller kanskje til  og med måneder. Drømmene kan være både små og store.

– Alt kan gjennomføres på en eller annen måte, sier Svendsen.

Tilbakemeldingene har vært bare positive.

– Barna elsker alle de gode opplevelsene og samtalene drømmene gir, og det er flott å se hvor stolte de er. Foreldre lar seg både fascinere og imponere. Dette er noe vi kommer til å fortsette med, og kanskje kan vi inspirere andre til å gjøre det samme, sier den pedagogiske lederen.

– Ofte ser vi dessverre at voksne spør andre voksne om gode ideer til aktiviteter i barnehagen. Ingen vet bedre, eller har bedre ideer, enn barna selv. Vi må ta dem på alvor, mener Svendsen.

 

Gir positiv fremtidstro

– Drømmer og ønsker er ofte en del av fantasien til barn, og kan være med på å gi positive forventninger til fremtiden, sier psykolog Elisabeth Gerhardsen.

Hun forteller at det noen ganger kan være noe lekent og uvirkelig over drømmene, som det å være astronaut. Det kan du spinne morsomme tanker og indre bilder rundt sammen med barnet.

– Det minner om femåringens fantasier om en gang å bli så sterk at han kan flytte fjell, eller rekke opp til månen, sier Gerhardsen.

 

Johanne (4) drømte om å få kjøre en stor båt, og turen gikk til gamlebyen i Fredrikstad sammen med pedagogisk leder Anette. – Når jeg finner på en drøm, blir jeg skikkelig glad inni hjertet mitt, sier Sebastian (5), som drømte om å få kjøre tog. Gleden var stor da han fikk hilse på konduktøren.
FOTO: Asak kulturbarnehage

 

Tar barna på alvor

Psykologen sier det er hyggelig at voksne lokker frem drømmer og tar dem på alvor, men at en annen koselig aktivitet kan være å lage eventyr sammen med barna, fordi det også stimulerer fantasien.

Du kan uansett ikke hjelpe barnet til å oppfylle alle drømmer. Å drømme uten at det alltid blir virkelighet er viktig for at barna skal lære seg å bli fleksible, og ikke minst venne seg til å lytte til fornuften mer enn lysten. Det viktigste er at vi som voksne ikke knuser drømmene, men heller svarer vennlig og kanskje fanta-serer litt sammen med barnet, sier Gerhardsen.

 

Utdanningsnytt på Facebook!

 

Fakta

Denne artikkelen er også publisert i Første steg nr. 4 / 2017

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!

Fakta

Denne artikkelen er også publisert i Første steg nr. 4 / 2017