– Det har vært fem krevende, men interessante år, sier Tom Erik Kroknes om arbeidet med læreverket «Matemagisk».Foto: Svein Arne Nilsen
– Det har vært fem krevende, men interessante år, sier Tom Erik Kroknes om arbeidet med læreverket «Matemagisk».Foto: Svein Arne Nilsen

Lærer vant pris for lærebok i matematikk

«Matemagisk 6», der lærer Tom Erik Kroknes var én av fire medforfattere, vant tredje plass i en internasjonal konkurranse.

Utdanning møter Kroknes hjemme på Ugla i Trondheim. Nå kan han, som han selv sier det, puste ut og leve et mer normalt liv enn det han har gjort de siste fem årene.

Denne artikkelen er også publisert i Utdanning nr. 20/2016

Som hovedforfatter for «Matemagisk» 1.-4. trinn og medforfatter for «Matemagisk» for 5.-6. trinn har han nemlig brukt fem år på lærebokskriving.

– Da jeg ble spurt om å ta denne jobben, gikk jeg noen runder både med familien og med meg selv før jeg sa ja. Vi tenkte at dette var en spennende jobb, som ikke mange får muligheten til å gjøre. Det har vært fem krevende, men interessante år, sier han.

Nylig deltok han i en europeisk konkurranse for lærebøker, Best Learning Material Award. «Matemagisk 6» kom igjennom nåløyet hos juryen og oppnådde en tredjeplass i konkurransen.

– Det var fantastisk bare å bli nominert. Prisen en ekstra bonus og en anerkjennelse som jeg setter stor pris på, sier Kroknes.

 

Brenner for matematikkfaget

Kroknes har alltid vært interessert i matematikk. Han var ferdigutdannet lærer i 1997. Da dro han og samboeren, som også er lærer, til Båtsfjord i Finnmark for å arbeide i grunnskolen. Der ble de i seks år før de vendte nesen sørover igjen og bosatte seg i Trondheim.

Der fikk han seg jobb ved Dalgård skole og ressurssenter, en skole med elever med sammensatte hjelpebehov. Her begynte man å bruke interaktiv tavle som verktøy i undervisningen.

Kroknes ble senere sertifisert som kursholder i bruk av interaktiv tavle. Han holdt kurs for lærere rundt om i landet om matematikkundervisning og tidlig innsats i faget.

– Jeg har vært veldig opptatt av å drive god og variert matematikkundervisning. Jeg valgte tidlig å bruke interaktiv tavle i undervisningen i klasserommet. Det var i denne perioden jeg ble forespurt av forlaget Aschehoug om å delta i å revidere ett av deres matematikkverk og senere skrive et nytt.

 

Krevende jobb

Da han gikk i gang, visste han ikke hvor mye jobb som lå foran ham. Det ble fem år der ferie, kvelder og helger ble brukt til å skape et nytt matematikkverk. Når man i tillegg har full jobb som lærer, blir det ikke mye tid til familie og venner, innrømmer forfatteren.

– Jeg har måttet være både strukturert og fokusert, sier Kroknes, som jobbet nesten dag og natt med nye fagbøker i matematikk.

Kroknes mener man må ha et læreverk alle kan bruke og der alle jobber med varierte oppgaver og opplever mestring og variasjon.

– Krimforfatter Tom Egeland har skrevet en fortelling til hvert kapitel for å skape spenning og nysgjerrighet hos elevene. Tilbakemeldingene fra fagfolk har vært positive. Det ser ut til at verket er i tråd med det Ludvigsen-utvalget har ment om fremtidig matematikkundervisning.

Da han gikk i gang med å skrive, var det uten å være sikker på at han kom til å få betalt for det. Han får nemlig royalties, det vil si betalt etter hvert som skoleeiere kjøper bøkene hans.

Nå som verket er i markedet, kommer lønnen: – Etter mange timer, måneder og år med hard jobbing på fritiden, er det godt at det kommer penger inn på konto, sier han.